Spoločnosť Tatravagónka a.s., ktorá patrí podnikateľom Alexejovi Beljajevovi, Michalovi Lazarovi a Kristenovi Mikkelovi Volmerovi Lindovi, čelí vyšetrovaniu úradov z viacerých krajín Európy pre nehodu vlaku v Nemecku, ktorú spôsobil autovagón z jej dielne. Informáciu priniesli Hospodárske noviny.
Tatravagónka vozeň vyrobila pre dcéru nemeckých štátnych železníc, Deutsche Bahn Cargo Logistics, ktorá ich následne ďalej prenajíma.
Príčinou vykoľajenia vlaku pri meste Hagen bolo zrejme pretavenie ložísk vozňa, stroj následkom vykoľajenia preoral zhruba 1 500 metrov koľajníc, kým sa zastavil. Pre nízky vek vozňa, ktorý vyrobili vlani v septembri, a nízky počet najazdených kilometrov (menej ako 20 000), existuje predpoklad, že vozeň bol v pôvodnom vyhotovení. O nesprávnej údržbe záznamy neexistujú.
Nemci preverujú všetky vozne
Tatravagónka ani prevádzkovateľ sa k nehode nevyjadrujú, prípad je v procese vyšetrovania. Pri nehode údajne vznikla škoda vo výške 1,6 milióna eur, hovorkyňa spoločnosti Zuzana Domanická uviedla, že Tatravagónka je riadne poistená.
Deutsche Bahn Cargo Logistics po vykoľajení odstavil celý vozový park tohto typu vozňa a kontroluje ich ložiská. Kontrolóri našli niekoľko ďalších ložísk s uvoľnenými maticami a skrutkami. Prípad preveruje aj Eisenbahn Bundesamt, úrad zodpovedný za dohľad na nemecké železnice a ich prevádzku. Pre HN uviedol, že so spoločnosťou Tatravagónka je v kontakte a preverujú aj ďalšie vozne z ich dielní. Varovanie vzali do úvahy aj v Taliansku.
Atypické ložiská
Konajú aj iné európske železničné úrady. Osobitná pozornosť by podľa Ignácyho Góra, šéfa poľského koľajového úradu, mali venovať vozňom rovnakého typu, ktoré vyrobili vlani.
Tatravagónku pravidelne podrobujú externým auditom, kontrolóri preverujú ložiská dvojkolies, uviedla Eva Oravcová, hovorkyňa Dopravného úradu a dodáva, že typ ložísk zo spomínaného prípadu je špecifický a používajú sa len vo vozňoch vyrobených pre nemeckého zákazníka.
Tatravagónka sídli v Poprade, spoločnosť sa zaoberá výrobou vozňov a ich prestavbou a výrobou podvozkov. Zamestnáva viac ako 2 000 ľudí, v roku 2019 vykázala zisk 14,8 milióna eur pri tržbách presahujúcich hodnotu 367 miliónov eur.