Európske automobilky, ktoré sa začali zotavovať z „pandemických prepadov“, čelia novému tlaku: nedostatku polovodičov, jedného z kľúčových komponentov.
Počas krízy, ktorú spôsobila pandémia nového koronavírusu, „museli výrobcovia čipov reorganizovať svoje kapacity a nájsť nových zákazníkov, čo sa podarilo“, uviedol Wolfgang Weber, výkonný riaditeľ ZVEI, združenia z nemeckého elektrotechnického priemyslu.
Dodávatelia našli iný trh, automobilky musia počkať
V čase pandémie sa zvýšili objednávky od výrobcov zábavných zariadení, ako sú televízory, hi-fi a herné konzoly, a tiež v odvetviach biotechnológií a výpočtovej techniky, ktoré polovodiče tiež využívajú v elektronických čipoch.
Automobilový priemysel sa odrazil od dna rýchlejšie, ako sa očakávalo a jeho dopyt po čipoch používaných v čoraz sofistikovanejších elektronických súčiastkach vozidiel dodávateľov zaskočil.
„Výrobcovia čipov potrebujú niekoľko mesiacov na to, aby opäť zmenili svoju výrobu a dokázali znova uspokojiť dopyt. Bohužiaľ, sa to nedá urobiť rýchlejšie. Výrobcovia automobilov by to mali pochopiť a v budúcnosti to brať do úvahy,“ vysvetlil Weber.
Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA) uviedlo, že „intenzívne pracuje na zabezpečení dodávok polovodičov“, a to aj v spolupráci s nemeckou vládou. Nedostatok komponentov už viedol k zrušeniu zmien a zníženiu výroby v automobilkách Volkswagen, Audi a Daimler, ktoré znova zaradili viac zamestnancov do štátnej schémy ochrany pracovných miest, kurzarbeit.
Ford na mesiac zastaví výrobu
Najnovšie informovala o problémoch s dodávkami polovodičov aj americká automobilka Ford, ktorá z tohto dôvodu zatvorí na mesiac jeden zo svojich závodov v Nemecku a odstávku v indickom závode predĺži do konca tohto týždňa.
Ford oznámil, že od pondelka 25. januára až do 19. februára zastaví výrobu v závode Saarlouis v nemeckej spolkovej krajine Sársko. Ako dôvod uviedol nedostatok čipov, čiastočne však aj momentálne slabší dopyt, čo je dôsledok druhej vlny pandémie. V závode, v ktorom pracuje približne 5 000 ľudí, sa vyrába najpopulárnejší model Fordu v Európe, Ford Focus.
„Situáciu pozorne monitorujeme a výrobu upravujeme tak, aby sme minimalizovali vplyv na našich zamestnancov, zákazníkov a predajcov v Európe,“ uviedol hovorca Fordu. Ako dodal, okrem závodu v meste Saarlouis by k odstávke ďalších európskych závodov Fordu dôjsť nemalo.
Firma zároveň predlžuje odstávku závodu v indickom meste Chennai, ktorý bude zatvorený celý týždeň. Pôvodne ho firma odstavila 14. januára s tým, že pre hinduistický festival Pongal bude zatvorený iba tri dni, odstávka sa však predlžuje do 24. januára.
Pre nedostatok polovodičov musel Ford odstaviť minulý týždeň prevádzku vo svojom závode na výrobu športovo-úžitkových vozidiel v Louisville v americkom štáte Kentucky. Zatvorenie závodu v Nemecku však signalizuje, že problém, ktorý zasahuje automobilky po celom svete, sa pravdepodobne ešte zhorší, než sa situácia začne postupne zlepšovať.