Na hlavný obsah

V košickom zariadení pre seniorov umrelo už 18 klientov, doterajší riaditeľ končí

Koronavírusom sa nakazila takmer polovica klientov.

V košickom zariadení pre seniorov umrelo už 18 klientov, doterajší riaditeľ končí
Na ilustračnej snímke klient domova sociálnych služieb. Foto: TASR/AP

V špecializovanom zariadení a zariadení pre seniorov Arcus v Košiciach v priebehu uplynulých 12 dní podľahlo ochoreniu COVID-19 už 18 klientov, celkovo ich tam žije 220. „Pozitívne testovaná je takmer polovica klientov a viac ako jedna tretina zamestnancov, ktorých je 160,“ informoval v piatok (29. 1.) predseda KSK Rastislav Trnka (KDH, SaS, OĽaNO, NOVA, ŠANCA) s tým, že situácia je naďalej mimoriadne vážna.

Kraj prijíma v zariadení krízové opatrenia, ktorými chce zamedziť ďalším úmrtiam. S doterajším riaditeľom zariadenia Jurajom Briškárom došlo k dohode o ukončení pracovného pomeru k 31. januáru, oznámil Trnka. Od 1. februára bude vedením Arcusu poverený riaditeľ krajského domova sociálnych služieb (DSS) Via Lux v košickej Barci Vojtech Hintoš.

„V Arcuse za posledných 12 dní zomrelo viac klientov ako v našich zvyšných 12 zariadeniach sociálnych služieb počas celej pandémie. Je to veľmi smutný rekord, ktorý ma ľudsky mimoriadne mrzí. Pozostalým rodinám našich klientov vyjadrujem úprimnú sústrasť a chcem ich uistiť, že ako zriaďovateľ zariadenia urobíme všetko pre to, aby sme preverili okolnosti celého prípadu,“ uviedol Trnka. Súčasťou opatrení je doplnenie personálu, zabezpečenie novo registrovaných liekov či kyslíkových prístrojov.

Prvé prípady ochorenia sa v Arcuse vyskytli 10. januára, k úmrtiam došlo od minulého týždňa. Ako sa koronavírus do zariadenia dostal, zatiaľ nie je známe.

V zariadení chcú na liečbu pacientov použiť aj ivermektín

Pre výpadok takmer polovice personálu v Arcuse z dôvodu nakazenia alebo práceneschopnosti podľa Hintoša vypomáhajú medici, pracovníci z ďalších krajských domovov sociálnych služieb či humanitárnej organizácie Adra.

„Požiadali sme Univerzitnú nemocnicu Louisa Pasteura, aby nám pomohla zabezpečiť čerstvo zaregistrovaný liek ivermektín, ktorý pomôže zmierniť príznaky ochorenia pacientom s najťažšími stavmi. Taktiež sme zabezpečili aj ďalšie potrebné lieky a kyslíkové prístroje pre klientov so sťaženým dýchaním, povedal Hintoš. V zariadení chcú tiež aplikovať polymérovú dezinfekciu, ktorá zanecháva ochranný filter na všetkých predmetoch v priestore a zabráni ďalšej kontaminácii miesta. Čo najskôr chcú spustiť aj telefonickú linku, na ktorej by sa príbuzní mohli informovať o zdravotnom stave klientov.

Krízové riadenie sa podľa KSK urgentne snaží zabezpečiť osobné vyšetrenia klientov lekárom priamo v zariadení. O klientov sa starajú zdravotné sestry, zdravotní asistenti a opatrovatelia. Do nemocnice bolo doposiaľ prevezených päť klientov. Zakúpený kyslíkový prístroj podľa Trnku vo štvrtok (28. 1.) pomohol do príchodu záchranky zachrániť život jedného z klientov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny