Na hlavný obsah

Prvá diaľničná križovatka sa pomaly stáva realitou, nevyhne sa ale ďalšiemu meškaniu

Rezort dopravy hovorí o jej otvorení po roku 2023.

Prvá diaľničná križovatka sa pomaly stáva realitou, nevyhne sa ale ďalšiemu meškaniu
Na snímke stavebné práce a premostenie D4R7 na regionálnej ceste II/502 z Bratislavy do Svätého Jura 28. novembra 2020. Foto: TASR

Napojenie nultého obchvatu Bratislavy D4R7 na najvyťaženejšiu dopravnú tepnu v krajine – diaľnicu D1, bude dokončené s meškaním. O prepojení rozhodla ešte bývalá vláda a zveriť ho chcela do rúk konzorcia D4R7. Stavbu však začali namietať občianske združenia a aktivisti a projekt tak dostal do rúk štát a jeho Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Stavba začala meškať, pretože obstarávanie zhotoviteľa križovatky D4/D1 bolo pomalé a do procesu vstúpili aj rôzne odvolania. Súčasné ministerstvo dopravy už hovorí o termíne spustenia po roku 2023. Križovatku totiž opäť posudzuje aj útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií, čo je pri už začatých stavbách neobvyklé.

„Križovatka musela byť počas výstavby preprojektovaná tak, aby išla popod D1. To znamená aj ďalšiu štúdiu vplyvov na životné prostredie, zmenu územného rozhodnutia aj zmenu stavebného povolenia. Nové vedenie NDS získalo stavebné povolenie v januári tohto roka a teraz sme tesne pred obstarávaním tejto križovatky,“ uviedol minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) v pondelkovej (8. 2.) relácii K veci na Rádiu Slovensko. Dodal, že obstarávanie bude trvať šesť až deväť mesiacov a výstavba ďalších „rádovo tisíc dní“.

Obstarávanie na križovatku musí ešte dodatočne posúdiť Útvar hodnoty za peniaze, ktorý po piatkovom (5. 2.) rokovaní s ministrom aktualizuje štúdiu z roku 2015 a následne vydá svoje hodnotenie. „Predpokladám, že na začiatku marca ideme von s veľkým verejným obstarávaním,“ dodal Doležal. Myslí si, že projekt sa spomalil už na začiatku a následne aj pri preprojektovaní stavby.

Bude to prvá skutočná veľká diaľničná križovatka na Slovensku, čiže prechádzať jej musí aj zmysluplné rozšírenie diaľnice pred bodom križovania, upozornil minister a doplnil, že verí, že v tomto roku by mohol byť známy víťaz obstarávania na dokončenie diela.

Celý projekt bude ešte posudzovať aj výskumný ústav dopravný v Žiline.

Celú reláciu K veci si môžete vypočuť v archíve RTVS alebo v podcastovej aplikácii Apple Podcasts, Spotify alebo Google Podcasts.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko