Na hlavný obsah

Smer Horehronie. Na cestu sa vydali súpravy, ktoré roky slúžili vo Švajčiarsku

Švajčiarov zaujal projekt Čiernohronskej železnice.

Smer Horehronie. Na cestu sa vydali súpravy, ktoré roky slúžili vo Švajčiarsku
Ilustračná foto. Foto: RTVS

Na stredné Slovensko v týchto týždňoch prevážajú sedemnásť električkových súprav zo Švajčiarska. V budúcnosti by mali pomôcť rozvíjať ekologickú dopravu v regiónoch. Napríklad medzi Čiernym Balogom a Podbrezovou alebo na južnej strane Chopku v Nízkych Tatrách. 

Električky roky premávali na severe Švajčiarska. Železnica však mení rozchod koľají, a preto aj vozne. O dosluhujúcu techniku, ktorú Švajčiari ponúkli za symbolickú cenu, prejavilo záujem šesť krajín. Domácich najviac zaujal projekt Čiernohronskej železnice. „Evidovali sme viacero vážnych záujemcov, ale slovenská ponuka bola najpresvedčivejšia,“ priblížil pre spravodajský štáb RTVS riaditeľ prevádzky železníc BLT Bruno Haffner.

Vozne boli vyrobené pred viac ako tridsiatimi rokmi, napriek tomu sú v dobrom technickom stave. Z Waldenburskej železnice ich odviezli do nákladného prístavu v Bazileji. Odtiaľ vyrazia na konci apríla, tri týždne sa budú plaviť loďou kanálom Rýn-Mohan-Dunaj až do Bratislavy, kam by mohli doraziť okolo 18. mája.

Najdrahšia položka je práve doprava, ktorá stojí 250 000 eur, čo je dvojnásobok ceny za vozne aj s ich príslušenstvom. Preprava vozňov bude z Bratislavy pokračovať vlakom až na Horehronie, kde by mali v budúcnosti premávať. V pláne je elektrifikácia 17-kilometrového úseku z Čierneho Balogu do Podbrezovej. Parné rušne, ktoré doteraz v okolí Čierneho Balogu vozili turistov, by mala doplniť pravidelná linka verejnej dopravy.  

„Pevne verím, že to dotiahneme do úspešného konca. Musíme zabezpečiť dokončenie projektovej dokumentácie, schválenie týchto vozidiel pre prevádzku a začať s obnovou trate,“ vysvetlil Aleš Bílek, riaditeľ Čiernohronskej železnice.

Jedným z ďalších projektov je rozšírenie úzkorozchodnej trate až pod Chopok, čo vítajú starostovia miestnych obcí. „Myšlienka je to veľmi dobrá, vzhľadom na to, že situácia s dopravou je neúnosná, zvlášť cez víkendy,“ povedal starosta obce Mýto pod Ďumbierom Roman Švantner. „Tým, že zabezpečíme túto ekologickú dopravu, získa nielen príroda, ale aj táto dolina, jej občania a návštevníci,“ doplnil Marian Alberty, starosta obce Bystrá.

Pozrite si reportáž RTVS:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny