Takmer polovica záujemcov o očkovanie vo veku nad 45 rokov mala už v sobotu (10. 4.) večer pridelený termín. Na sociálnych sieťach sa pritom mnohí občania sťažujú na to, že oveľa starší ľudia, ktorí sa zaregistrovali už dávnejšie, na očkovanie proti ochoreniu COVID-19 stále čakajú. Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) tvrdí, že systém čakárne funguje tak, ako by mal. Podľa experta, ktorý systém pripomienkoval, to tak ale nie je.
NCZI hovorí o rôznorodosti prípadov
Viacerí užívatelia sociálnych sietí sa pod príspevkami NCZI sťažujú, že k očkovaniu sa už dostali aj ich priatelia a rovesníci, no ich rodičia vo vyššom veku stále nie. O problémoch s registráciou hovorí aj Mária Lévyová z Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP).
„Máme napríklad sťažnosti, že 62-ročného manžela pozvali na očkovanie a jeho ženu s onkologickým ochorením nie, keď sa normálne registrovali,“ priblížila pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko.
NCZI ale uisťuje, že problémy nie sú spôsobené chybou systému, skôr rôznorodosťou jednotlivých prípadov, a kým v niektorých redšie obývaných regiónoch dnes očkujú „aj okoloidúcich“, v Bratislave je stále nedostatok termínov.
„Vybrané vakcinačné centrum najprv očkuje starších, ktorí si takisto vybrali toto centrum. V inom očkovacom centre sa však mohlo prihlásiť menej starších obyvateľov, preto v takomto centre môžu byť na rade už aj mladší záujemcovia,“ vysvetlila pre Rádiožurnál hovorkyňa NCZI Veronika Bauch.
Ako v obchode
Zároveň ale systém očkovacej čakárne vo svojom súčasnom nastavení vytvára chybu, na ktorú už skôr upozorňovalo združenie Slovensko.Digital. V praxi to vyzerá tak, že ak sa občan zapíše na čakací zoznam, napríklad v oblasti Žilina a Martin, systém ho zaradí na zoznam do aktuálnych očkovacích centier. Ak sa ale v tejto oblasti otvoria ďalšie centrá, jeho registráciu to neovplyvní.
„Potom ako keby tí, čo sa prihlásia na nové očkovacie miesto, vyzerajú, že sa predbehli. Čakáreň je ako množstvo radov v obchode a jeden z nich je rýchlejší. Alebo tam bolo menej ľudí, lebo ho teraz otvorili,“ povedal Ján Suchal zo Slovensko.Digital.
Chybu by malo NCZI v najbližšom čase odstrániť a do čakárne sa bude dať prihlásiť iba v rámci okresu. Termín a miesto pridelí počítač. Možným riešením pre tých, ktorí momentálne čakajú na svoj termín podozrivo dlho, je znovu sa prihlásiť do svojho formulára a nanovo ho potvrdiť.