Viac ako tri štvrtiny detí nezvládajú napriek absolvovaniu hodín informatiky základné úlohy ako inštalácia webkamery či pripojenie sa na videohovor. Vyplýva to z najnovšieho reprezentatívneho prieskumu, ktorý vo štvrtok (8. 4.) zverejnil Inštitútu pre verejné otázky (IVO). Najväčším problémom v dištančnom vzdelávaní detí na 2. stupni základných škôl je chýbajúci kolektív.
Chýbajúci osobný kontakt so spolužiakmi, kamarátmi, rovesníkmi či osamelosť dieťaťa, označilo za veľký alebo skôr veľký problém až 78% rodičov. Online prieskum na vzorke 601 rodičov, ktorý mapoval postoje a vnímanie problematiky dištančného vzdelávania ďalej ukázal, že vážnym problémom sú tiež mimoškolské aktivity detí. Ich zrušenie považujú za naliehavý problém tri štvrtiny rodičov. Približne rovnaký podiel z nich (75%) považuje za veľký alebo skôr veľký problém „vysedávanie“ detí pred počítačom, smartfónom či tabletom.
Pomerne vážnym dôsledkom dištančného vzdelávania sa ukazuje nízka motivácia učiť sa či lenivosť detí. Nechuť k učeniu, odkladanie učenia na neskôr, alebo to, že dieťa vníma túto situáciu ako prázdniny, označilo za veľký alebo skôr veľký problém šesť z desiatich rodičov.
Na strane rodičov je zasa najväčším problémom väčšia záťaž spôsobená potrebou asistencie pri vyučovaní, úlohách, technických problémoch, koordináciou so zamestnaním či výpadkami v zamestnaní. Uvádza ju šesť z desiatich opýtaných. Pre takmer polovicu rodičov je veľkým alebo skôr veľkým problémom zabezpečenie technického vybavenia pre dieťa alebo riešenie problémov s fungovaním techniky.
Viac ako polovica opýtaných rodičov (54 percent) bolo občas nútených technicky pomôcť dieťaťu, aby mohlo komunikovať so školou a učiť sa na diaľku. Pomáhali napríklad s pripojením na internet, inštaláciou webkamery či reproduktorov, nastavovaním programov či riešením technických problémov. Veľmi často deťom muselo pomáhať 23 percent rodičov. Rovnaký počet opýtaných deťom pomáhať nemuselo.
„Keď sa deti vrátia do škôl, problémy automaticky nezmiznú. Bolo by vhodné, aby sa do systémového prístupu zapojil aj štát a štátne inštitúcie, od ktorých sa najviac očakáva, že prispejú k tomu, aby tieto problémy boli potlačené,“ povedal analytik IVO Marián Velšic.