Na hlavný obsah

Problémom pri dištančnom vzdelávaní je socializácia detí i technické vybavenie

Viac ako tri štvrtiny detí nezvládajú základné úlohy.

Problémom pri dištančnom vzdelávaní je socializácia detí i technické vybavenie
Ilustračná foto. Foto: TASR

Viac ako tri štvrtiny detí nezvládajú napriek absolvovaniu hodín informatiky základné úlohy ako inštalácia webkamery či pripojenie sa na videohovor. Vyplýva to z najnovšieho reprezentatívneho prieskumu, ktorý vo štvrtok (8. 4.) zverejnil Inštitútu pre verejné otázky (IVO). Najväčším problémom v dištančnom vzdelávaní detí na 2. stupni základných škôl je chýbajúci kolektív.

Chýbajúci osobný kontakt so spolužiakmi, kamarátmi, rovesníkmi či osamelosť dieťaťa, označilo za veľký alebo skôr veľký problém až 78% rodičov. Online prieskum na vzorke 601 rodičov, ktorý mapoval postoje a vnímanie problematiky dištančného vzdelávania ďalej ukázal, že vážnym problémom sú tiež mimoškolské aktivity detí. Ich zrušenie považujú za naliehavý problém tri štvrtiny rodičov. Približne rovnaký podiel z nich (75%) považuje za veľký alebo skôr veľký problém „vysedávanie“ detí pred počítačom, smartfónom či tabletom.

Foto: IVO
Foto: IVO

Pomerne vážnym dôsledkom dištančného vzdelávania sa ukazuje nízka motivácia učiť sa či lenivosť detí. Nechuť k učeniu, odkladanie učenia na neskôr, alebo to, že dieťa vníma túto situáciu ako prázdniny, označilo za veľký alebo skôr veľký problém šesť z desiatich rodičov.

Na strane rodičov je zasa najväčším problémom väčšia záťaž spôsobená potrebou asistencie pri vyučovaní, úlohách, technických problémoch, koordináciou so zamestnaním či výpadkami v zamestnaní. Uvádza ju šesť z desiatich opýtaných. Pre takmer polovicu rodičov je veľkým alebo skôr veľkým problémom zabezpečenie technického vybavenia pre dieťa alebo riešenie problémov s fungovaním techniky.

Foto: IVO
Foto: IVO

Viac ako polovica opýtaných rodičov (54 percent) bolo občas nútených technicky pomôcť dieťaťu, aby mohlo komunikovať so školou a učiť sa na diaľku. Pomáhali napríklad s pripojením na internet, inštaláciou webkamery či reproduktorov, nastavovaním programov či riešením technických problémov. Veľmi často deťom muselo pomáhať 23 percent rodičov. Rovnaký počet opýtaných deťom pomáhať nemuselo.

Foto: IVO
Foto: IVO

„Keď sa deti vrátia do škôl, problémy automaticky nezmiznú. Bolo by vhodné, aby sa do systémového prístupu zapojil aj štát a štátne inštitúcie, od ktorých sa najviac očakáva, že prispejú k tomu, aby tieto problémy boli potlačené,“ povedal analytik IVO Marián Velšic.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko