Ministerstvo vnútra (MV) SR sa pri správe štátneho majetku nesprávalo ako dobrý hospodár. Kľúčové stratégie potrebné pre reformu verejnej správy si nechávalo spracovať v externom prostredí. Vyplýva to zo zistení kontrolórov Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorí preverovali obdobie rokov 2017 až 2019. Na základe zistení okrem iného konštatujú, že viaceré dodatky k zmluvám predražili rezortné informačné systémy až o tretinu. RTVS o tom informoval hovorca NKÚ Marek Papajčík.
Rezort vnútra patrí medzi ministerstvá spravujúce najväčší objem majetku i financií (cca. tri miliardy eur). Nehospodárne nakladanie s verejnými financiami sa potvrdilo aj pri zmluvách súvisiacich so zriadením a prevádzkou informačných systémov. „MV SR ku každej z vecne preverovaných zmlúv uzatvorilo viacero dodatkov, ktorými sa rozšíril predmet zmluvy. Predlžovali sa termíny dodania a v konečnom dôsledku sa zvyšovali vysúťažené ceny. Zmluvné ceny sa tak vďaka dodatkom navýšili z 2,3 milióny na 3,4 milióna eur,“ upozornil NKÚ.
NKÚ považuje za správne, že ministri vnútra a školstva našli spoločnú reč a chcú zmeniť legislatívu, aby vrátili všetky školy pod gesciu rezortu školstva. Celoslovenská reforma verejnej správy totiž presunula vyše 300 škôl a špeciálnych škôl pod rezort vnútra. Ročné výdavky týchto škôl sa pritom dostali na úroveň 1,5 miliardy eur, čo tvorí takmer polovicu výdavkov rezortu vnútra.
Nehospodárne nakladanie s majetkom a nákup hasičských vozidiel
Národní kontrolóri zistil nedostatky aj pri nákupe hasičských vozidiel za viac ako 95 miliónov eur. V roku 2018 ministerstvo obstaralo 366 vozidiel, o rok neskôr ďalších 470 áut, ktoré majú slúžiť dobrovoľným hasičským zborom. „Množstvo obstaraných vozidiel však nebolo preukázaných žiadnou analýzou, reálnou potrebou či záujmom z terénu. Neštandardne boli stanovené aj podmienky financovania ich nákupu. K väčšine hasičských vozidiel totiž vznikne vlastnícke právo až po zaplatení kúpnej ceny, to je 20 mesiacov od dodania áut a aj dôležitá záručná doba začína plynúť už od ich prevzatia, nie od reálneho používania dobrovoľnými hasičmi,“ uvádza sa v správe.
NKÚ ministerstvu tiež vyčíta, že sa nesnažilo rýchlo a čo najvýhodnejšie predať či prenajať dlhodobo chátrajúce budovy. Ako príklad uvádza alarmujúci stav administratívnej budovy v Banskej Bystrici, ktorá bola ešte v roku 2010 bývalým správcom označená za prebytočnú. „Dodnes nie je táto budova vysporiadaná a obdobne je na tom objekt v Detve, ktorého obstarávacia cena bola 2,2 mil. eur, pričom znalec určil pred dvoma rokmi jej hodnotu ani nie na tretina pôvodnej ceny. Príkladom zlej praxe je tiež neriešenie zmeny vlastníctva budovy v Starej Ľubovni, o ktorú mala záujem miestna samospráva. Už v roku 2018 uspela v elektronickej aukcii, avšak dodnes ministerstvo s mestom zmluvu o predaji neuzatvorilo a štátny majetok sa naďalej znehodnocuje,“ uvádza NKÚ.