Niektoré samosprávy sú spokojné, iné nechápu, prečo sa ich obec alebo mesto nedostalo do priorít. Dopravný analytik hovorí, že nadpolitický plán je nutnosť, no treba zastaviť aj stále trvajúce predražovanie diaľničných stavieb.
Plán investícií do cestnej infraštruktúry z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) obsahuje konkrétne úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa majú stavať v najbližších rokoch. Nepočíta však s výstavbou ciest nižších tried, tie majú byť pod patronátom samospráv a eurofondov.
Z plánu je jasné, že podľa finančných možností Slovenska sa žiadne nové projekty v najbližších štyroch rokoch do výstavby nedostanú a stavať sa budú najmä úseky diaľnic D1, D3 a rýchlostnej cesty R2.
Zbytočne predražené cesty?
„Finančná stránka harmonogramu je postavená na limite 0,8 % HDP. V princípe budeme pokračovať s rozostavanými stavbami, so stavbami, ktoré sú vo vysokom štádiu prípravy, respektíve vo vysokom štádiu rozpracovania,“ ozrejmil minister dopravy.
Pozrite si viac v reportáži RTVS:
Zo zoznamu vyše 100 najdôležitejších stavieb zaradených do zoznamu prioritizácie sa tak v najbližších ôsmich rokoch do výstavby dostane menej než 20 %. To je podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka odrazom toho, že prevažná väčšina cestných stavieb na Slovensku je zbytočne predražená a ministerstvo dopravy by preto malo prehodnotiť všetky plánované projekty.
„Najprv musí ministerstvo dopravy presvedčivo ukázať, že urobilo konkrétne a účinné opatrenia na to, aby obmedzilo predražovanie projektov už vo fáze prípravy,“ povedal Kovalčík pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko.
Každoročný balík
Investičný plán počíta aj s každoročným dvestomiliónovým balíkom do opravy ciest I. triedy a mostov. Vo veľa veciach však takmer úplne kopíruje definované priority, ktoré minister Doležal predstavil ešte koncom minulého roka.
Výnimku tvoria projekty financované z eurofondových operačných programov pre integrovanú infraštruktúru. Jediným projektom mimo prvotného poradia je úsek R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, ktorý je medzi priority zaradený pre akútnu potrebu riešenia havarijného stavu mosta.