Trnavská automobilka v utorok (4. 5.) odstavila svoje výrobné linky. Dôvodom sú chýbajúce elektronické komponenty do áut. Svetová kríza v dodávkach mikročipov sa tak prejavuje už aj na Slovensku, problémy nemajú len automobilky.
Stellantis, vlastník trnavského automobilového závodu, dal v utorok svojim zamestnancom voľno. O tom, či sa do práce v stredu (5. 5.) vrátia, ešte len rozhoduje. V bratislavskej automobilke Volkswagen je na linke vyrábajúcej SUV vynútená pauza už od minulého štvrtka (29. 4.).
„Zamestnancom dotknutých segmentov bude dočasne vyplácaná náhrada mzdy v prípade prekážky na strane zamestnávateľa vo výške 75 % priemerného zárobku,“ povedala pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko hovorkyňa bratislavského závodu Lucia Kovarič Makayová.
Nedostatok čipov spôsobuje problémy aj inde
Problémy majú aj menšie podniky venujúce sa výskumu a vývoju hardverových riešení. Podľa Mareka Guniša z firmy Sensoneo, ktorá vyrába senzory do smetných kontajnerov, spôsobuje výpadok čipov veľké problémy.
„Momentálne sú dodacie časy pre jednotlivé čipy až desiatky týždňov. To je pre každú firmu, ktorá sa zaoberá technologickými novinkami a výrobou elektroniky nepredstaviteľný čas,“ povedal Guniš s tým, že to predstavuje čas, počas ktorého firma nemôže tvoriť obrat ani zisk.
Podľa toho, ako sa kríza vyvíja vo svete sa dá očakávať, že nedostatok dodávok sa bude iba zvyšovať. Kým veľké automobilky s medzinárodnou vlastníckou štruktúrou si ich vedia ako tak ustrážiť, pre malé a stredné podniky to môže predstavovať veľký problém. Ministerstvo hospodárstva ho podľa hovorkyne Kataríny Matejkovej zatiaľ vníma okrajovo. „Zatiaľ sme zo strany súkromných spoločností neboli v súvislosti s touto témou oslovení,“ dodala.
Ďalšie dve slovenské automobilky Jaguar-Landrover a Kia zatiaľ pokračujú vo výrobe bez prerušenia. Aj tam ale očakávajú možné výpadky a výrobu plánujú z týždňa na týždeň.