Na hlavný obsah

Začína sa deviatacky monitor, tentokrát len na reprezentatívnej vzorke

Cieľom je overiť vedomosti žiakov po druhej vlne.

Začína sa deviatacky monitor, tentokrát len na reprezentatívnej vzorke
Na ilustračnej snímke žiaci počas vyučovania. Foto: TASR

Od pondelka (31. 5.) sa začína overovanie vedomostí deviatakov základných škôl z matematiky a vyučovacieho jazyka, známe aj pod starším názvom „monitor“, ktoré nebude celoplošné. Tento rok sa uskutoční na reprezentatívnej vzorke približne 500 škôl, pričom sa zapojí okolo 13 000 žiakov.

Cieľom testovania je overiť vedomosti žiakov po druhej vlne pandémie. Prieskum bude realizovaný na reprezentatívnej vzorke žiakov deviateho ročníka základných škôl a štvrtého ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom. „Touto cestou chceme odsledovať stav vedomostí žiakov po dištančnom vzdelávaní a zároveň získať od žiakov spätnú väzbu k priebehu dištančného vzdelávania,“ zdôraznil šéf rezortu školstva Branislav Gröhling (SaS).

Preveria mestá aj dediny

Vo vzorke budú zastúpené školy z celého Slovenska, mestské aj obecné školy, žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, veľké aj malé školy, školy so slovenským aj s maďarským vyučovacím jazykom. Žiaci zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským budú mať všetky materiály prístupné v maďarskom jazyku.

Monitoring sa na vybraných školách uskutoční do 11. júna. Školy si budú môcť v rámci týchto dvoch týždňov flexibilne vybrať termín podľa svojich potrieb.

„Žiaci budú tiež vypĺňať dotazník, cez ktorý chceme zistiť ich názory a skúsenosti s dištančným vzdelávaním v tomto roku. Na základe odpovedí žiakov získame dôležité informácie, ktoré nám umožnia vyhodnotiť dištančné vzdelávanie v posledných mesiacoch,“ uzavrel minister školstva.

Slovenská komora učiteľov rozhodnutie chváli

Slovenská komora učiteľov (SKU) zrušenie celoplošného testovania 9 a jeho nahradenie testovaním na reprezentatívnej vzorke chváli. Pretestovať v závere júna všetkých deviatakov by bolo už po veľkej únave škôl, rodičov i žiakov asi naozaj zbytočné, uviedol pre agentúru TASR Viktor Križo zo SKU.

„Ono sa už dlhodobo v minulosti hovorilo, či by takéto reprezentatívne testovanie neprinieslo ten istý efekt poznania pre štát ako celoplošné testovanie, ak teda nebude v budúcnosti slúžiť ako náhrada prijímacích pohovorov,“ uviedol Križo. Ako doplnil, otázkou ostáva, či ministerstvo školstva tak expresne rýchlo pripraví takéto testovanie, aby splnilo svoj cieľ, ktorý si stanovili. „Ak áno, tak je to na mieste,“ povedal Križo.

SKU opakovane kritizovala ministerstvo školstva, že oproti iným krajinám nemá ani po viac ako roku žiadne dáta o stave žiakov počas pandémie. „Tieto dáta sú, samozrejme, selektívne iba na istej skupine žiakov a veríme, že ministerstvo dodrží sľub a slovo, že predloží verejnosti aj ďalšie dáta zo škôl, ktoré údajne zbiera Štátna školská inšpekcia, aby sme poznali celkový stav škôl po pandémii vo všetkých smeroch,“ uzavrel Križo.
      

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko