Na hlavný obsah

Voľby 2024

Oficiálne výsledky Eurovolieb 2024 na Slovensku

Eurovoľby

Covid zablokoval juhočínsky prístav, dôsledky môžeme pocítiť aj na Slovensku

Ceny tovarov môžu pred Vianocami rásť.

Covid zablokoval juhočínsky prístav, dôsledky môžeme pocítiť aj na Slovensku
Na snímke kontajnerové lode kotvia v prístave. Foto: TASR/AP

Stopäťdesiattisíc naložených kontajnerov, ktoré by lode chceli odviezť do celého sveta, no nemôžu: Tak v uplynulých týždňoch vyzerá situácia v jednom z najväčších nákladných prístavov na svete neďaleko Hongkongu.

Čínska vláda obmedzila jeho prevádzku v reakcii na nové ohnisko koronavírusu. Experti hovoria o ďalšej rane pre lodnú dopravu, ktorú zrejme pocítime aj my – na rastúcich cenách tovarov a ich nedostatku najmä pred Vianocami.

Prístav Jen-tchien v čínskom veľkomeste Šen-čen praská vo švíkoch. Medzi jeho pracovníkmi sa ešte koncom mája začal šíriť koronavírus, na čo úrady zareagovali plošným testovaním a povinnou karanténou v provizórnych zariadeniach doslova medzi kontajnermi, odznelo v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko.

Vyše 150 000 ich čaká na naloženie na palubu nákladných lodí a tie zase celé dni až týždne kotvia v okolitých vodách s cieľom vyložiť dovezený tovar.

Významný logistický bod

Čínske médiá informujú, že prevádzku tretieho najväčšieho nákladného prístavu na svete by mali plne obnoviť už koncom tohto týždňa. Dôsledky narušenia dodávateľskej siete by však svet mohol pociťovať ešte dlho.

Pod návalom lodí presmerovaných z prístavu Jen-tchien už trpia ďalšie dopravné uzly na juhu Číny, odkiaľ z krajiny do sveta odchádza štvrtina všetkého tovaru a vyše 90 % svetovej elektroniky. Experti hovoria o kríze pre lodnú dopravu, ktorá čelí čoraz viac problémom.

Dôsledky zápchy v Sueze

Pre televíziu Al Jazeera o nich hovoril šéf medzinárodnej komory lodnej dopravy Guy Platten.

Podľa našich odhadov budú dôsledky obmedzenia prevádzky čínskeho prístavu asi trikrát horšie ako tie po marcovom zablokovaní Suezského prieplavu, ktoré, mimochodom, stále pociťujeme. K týmto nabaľujúcim sa komplikáciám pridajme vplyv pandémie na posádky nákladných lodí, ktoré sa často celé mesiace nemôžu vystriedať. Nemáme dostatok plavidiel, no tovaru je stále viac a viac,“ uviedol.

Ekonómovia varujú, že ohnisko koronavírusu na tak vzdialenom mieste, akým je čínsky prístav, môžu na vlastnej koži pocítiť najmä obyvatelia Severnej Ameriky a Európy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet