Vedci predĺžili život myší. Dúfajú, že metóda bude fungovať aj u ľudí

Človek by sa tak mohol dožiť aj 120 rokov.

Vedci predĺžili život myší. Dúfajú, že metóda bude fungovať aj u ľudí
Na ilustračnej snímke laboratórna myš. Foto: TASR/AP

Izraelským vedcom sa podarilo predĺžiť život myší o 23 percent a dúfajú, že použitá metóda by mohla fungovať aj u ľudí. Myši vystavené experimentu si zachovali znaky mladosti a boli menej náchylné ochorieť na rakovinu. Na výskume, ktorého výsledok bol zverejnený v poslednom diele časopisu Nature Communications, sa podieľala izraelská Bar Ilanova univerzita a americký Národný ústav zdravia (NIH).

Pokus spočíval v posilnení proteínu sirtuínu označeného ako SIRT6, ktorého v organizme s vekom ubúda. Do výskumu zapojili 250 myší.

„Je to významná zmena v dĺžke života. Keď si predstavíte zodpovedajúci nárast u človeka, vyjde vám, že by sa mohol dožiť až 120 rokov. Zmeny, ktoré sme vyvolali u myší, by sa mohli preniesť na človeka, a ak sa to podarí, bolo by to strhujúce,“ povedal profesor Chaim Cohen z Bar Ilanovej univerzity. Jeho laboratórium teraz pracuje na preparátoch, ktoré by mohli bezpečne posilniť proteín SIRT6 u ľudí.

Je známe, že hladina tohto proteínu s vekom klesá a že stimulácia jeho tvorby by bola prospešná pre organizmus, napísal server The Times of Israel. Cohen bol podľa neho v roku 2012 prvý vedec, ktorý sa začal zaoberať zvýšením hladiny tejto látky u zvierat a predlžovaním dĺžky ich života. Vtedajší výskum predĺžil život myších samcov o 15 percent, avšak nemal ten istý účinok na samičky.

Samci žijú dlhšie ako samičky

Najnovší experiment, v ktorom Cohen spolupracoval so zahraničnými vedcami vrátane Rafaela de Caba z NIH, predĺžil život obom pohlaviam. Pri samcoch to však je stále viac. V porovnaní s kontrolnou skupinou sa dĺžka ich dožitia predĺžila o 30 percent, u samíc o 15 percent.

Posudzovalo sa tiež, do akej miery si myši vedeli zachovať znaky bežné u mladších jedincov. S vekom u myší slabne schopnosť energetickej obnovy už po krátkom pôste. Myši, ktoré dostali SIRT6, ale dokázali využiť svoje energetické zdroje z tukových zásob ľahko. Mali tiež nižšiu hladinu cholesterolu, trpeli v menšej miere rakovinou a bežali rýchlejšie, ako tie z kontrolnej skupiny.

„Tento objav dokazuje, že SIRT6 ovplyvňuje zdravé starnutie a že podporou jeho aktivity môžeme tento proces spomaliť,“ povedal Cohen. Priznal však zároveň, že zatiaľ neexistuje prostriedok, ako mechanizmus použiť u človeka.

U myší možno zvýšiť hladinu SIRT6 genetickou modifikáciou, u ľudí je potrebné vyrobiť vhodné lieky. Cohenovo laboratórium na nich pracuje a vedci dúfajú, že sa výsledok dostaví o dva až tri roky.