Na hlavný obsah

Viac ako tretina vysokoškolákov sa po štúdiu necíti byť pripravená na život

Chýba im prax a rozvíjanie cudzích jazykov.

Viac ako tretina vysokoškolákov sa po štúdiu necíti byť pripravená na život
Právnicka fakulta Univerzity Komenského v Bratislave. Foto: TASR

Vysokoškoláci sa po skončení štúdia necítia byť dostatočne pripravení na život. Vyplýva to z prvých výsledkov doteraz najväčšieho reprezentatívneho prieskumu kvality vysokých škôl, ktorý realizovala Slovenská akreditačná agentúra (SAA).

Do tohto prísne anonymného výskumu sa zapojilo takmer 20 000 študentov. SAA ho bude opakovať každý rok. Výsledky dostanú pracovné skupiny agentúry, ktoré budú posudzovať kvalitu vysokých škôl pred udelením akreditácie. Prieskum medzi študentami všetkých typov škôl sa uskutočnil v máji.

Výskum nepotvrdil predpoklad, že mnohí študenti idú na vysoké školy pre diplom. Iba pätina z opýtaných uviedla, že práve toto bol dôvod ich štúdia. Väčšina prejavuje o svoj odbor skutočný záujem, avšak až 39 percent sa necíti byť dostatočne pripravených na život.

Podľa koordinátorky analytického tímu SAA Renáty Hall jedným z dôvodov môže byť aj to, že až 71 percent študentov nemalo nahradenú prax a praktickú výučbu. A tí, ktorí ju mali, ju nepovažujú za dostatočne dlhú (36 percent).

„Končiaci magistri uviedli, že až takmer 30 percent z nich neabsolvovalo za celé obdobie vysokej školy prax. Medzi končiacimi bakalármi je to až polovica,“ uviedla Hall.

Prax a cudzie jazyky

Ďalším vážnym problémom je, že iba malá časť (15 percent) študentov rozvíja v škole odbornú komunikáciu v angličtine alebo inom svetovom jazyku.

„Vyše polovica študentov si nerozvíja odbornú komunikáciu v anglickom alebo inom svetovom jazyku a ďalšia tretina len minimálne na časti predmetov,“ konštatuje analytik SAA Matej Bilík.

Riaditeľka personálnej agentúry Profesia Ivana Molnárová hovorí, že práve dostatočná prax v odbore a znalosť anglického jazyka sú dve z troch najdôležitejších požiadaviek zamestnávateľov.

Vplyv na akreditáciu škôl

Predseda výkonnej rady SAA Robert Redhammer pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko povedal, že prieskum bude mať dosah aj na akreditáciu vysokých škôl. Poskytnú im detailné výsledky a následne bude agentúra monitorovať, aké opatrenia školy prijali na to, aby sa zlepšili.

Údaje, ktoré budú zbierať a vyhodnocovať každý rok, môžu pomôcť vysokým školám stať sa atraktívnejšími, aby čoraz menej vysokoškolákov hľadalo kvalitu za hranicami.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko