Na hlavný obsah

Železničná spoločnosť uvažuje nad zmenami pri bezplatnom cestovaní vlakmi

Situáciu riešia rezorty dopravy a financií.

Železničná spoločnosť uvažuje nad zmenami pri bezplatnom cestovaní vlakmi
Na snímke vlaková súprava vchádza na Hlavnú stanicu v Bratislave. Foto: TASR

Cestovanie vlakom zadarmo už zrejme nebude tak úplne zadarmo. Železničná spoločnosť Slovensko uvažuje nad novým konceptom, konečné slovo však budú mať politici. K úplnému zrušeniu tejto sociálnej výhody by však prísť nemalo. Situáciu sa snaží vyriešiť ministerstvo dopravy s rezortom financií. Proti rušeniu je opozícia. Bezplatná preprava podľa nej zatraktívnila verejnú dopravu.

Jazdu vlakom zadarmo využívajú naplno nielen študenti, ale obľúbili si ju aj dôchodcovia. Železničná spoločnosť Slovensko si však chce udržať trend efektívneho hospodárenia z posledných rokov. Pandémia totiž mala ekonomicky dopad aj na železnice. Práve preto chystajú viaceré opatrenia.

Medzi ne patria aj obmedzenia bezplatného cestovania napríklad vo viazaní bezplatnej prepravy študentov na cestu. Alebo jednorazovým spoplatnením vydávania preukazov na bezplatné cestovanie,“ povedal pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Miliónové výpadky

Zatiaľ ide len o návrhy a národný dopravca pripomína, že konečné rozhodnutie je v rukách politikov. Diskusia je v plnom prúde medzi rezortmi dopravy a financií. Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) hovorí, že komfort vo vlakoch nie je zdarma a ani bezplatná doprava nebola až tak bezplatná.

Ono to niečo stojí, nič nie je zadarmo. A pre Železničnú spoločnosť Slovensko to znamená 30 miliónov eur na výpadkoch tržieb,“ vypočítal minister.

Opozícia vládnemu kabinetu pripomína predvolebné sľuby, že nebudú rušiť vlaky zadarmo. Podľa nezaradeného poslanca Erika Tomáša z mimoparlamentnej strany Hlas-SD sa vďaka tomu zvýšila atraktivita cestovania vlakom a pomohlo to aj sociálne slabším rodinám. „My sme absolútne proti, je nám ľúto, že vláda ide takto opäť podviesť voličov,“ povedal Tomáš.

Ochota priplatiť si

Analytik Rastislav Cenký tvrdí, že pre cestujúcich častokrát nie je pri výbere spôsobu dopravy rozhodujúca cena, ale práve bezpečnosť a pohodlie.

Ľudia sú ochotní za dopravu si zaplatiť, sledovali sme, že napríklad ako prvá sa zaplnila prvá trieda, čo predtým nebolo, to znamená, že cena nie je mnohokrát rozhodujúcim faktorom,“ vysvetlil Cenký.

Obmedzenie bezplatnej dopravy by podľa šéfa železníc mohlo odľahčiť najviac vyťažené spojenia.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika