Na hlavný obsah

Rastúce ceny stavebných materiálov môžu predražiť aj oddialiť výstavbu diaľníc

Minister dopravy plánuje situáciu riešiť s premiérom.

Rastúce ceny stavebných materiálov môžu predražiť aj oddialiť výstavbu diaľníc
Na ilustračnej snímke stavebné práce na obchvate diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 za mestskou časťou Bratislava - Vajnory. Foto: TASR

Neskôr dokončené a aj drahšie diaľnice. Aj takýto dosah môžu mať rastúce ceny stavebných materiálov.

Stavebníci už oslovili niekoľko ministerstiev, aby problém začali riešiť. Odborníci hovoria, že štát by mal v tomto prípade konať, pretože čím neskôr bude problém riešiť, tým väčšie budú následky.

Napríklad železo zdraželo za posledné dva mesiace o viac ako 160 %. Ďalším problémom je, že dodávatelia rozviazali s odberateľmi dlhodobé zmluvy.

„Dochádza k tomu, že dnes cenová ponuka napríklad na železo má platnosť 24 hodín. Ak vy do 24 hodín neobjednáte a nezaplatíte dopredu, nedostanete železo,“ priblížil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko vysvetlil, že dodávatelia objektívne nedokážu plniť podmienky, aby dokázali nakúpiť stavebný materiál. Preto by mal štát začať konať.

„Ak štát toto nezohľadní, respektíve neprikročí k doplneniu a navýšeniu cien, tak nám hrozí, že viac ako dve tretiny stavieb sa zastavia. Čím neskôr sa štát k tomu nepostaví, ten súčet bude na konci dňa oveľa oveľa horší,“ dodal Matej.

Hrozí krach stavebníkov?

Podľa Zväzu stavebných podnikateľov musí tento stav znášať obstarávateľ, teda štát, a nie zhotoviteľ, inak môžu stavebníci skrachovať a výstavba sa zastaví.

Prezident zväzu Pavol Kováčik vidí riešenie v akceptácii zvýšenia cien na každej stavbe individuálne, formou dodatkov. Ďalším riešením je aj posun termínov.

„Investori, obstarávatelia musia chýbajúce prostriedky premietnuť do svojich rozpočtov, či už obecných, alebo Národnej diaľničnej spoločnosti, Železníc Slovenskej republiky a podobne. Vzhľadom na to, že sa v mnohých prípadoch jedná o spolufinancovanie z eurofondov, je potrebné aj príspevky z eurofondov preprogramovať,“ uviedol Kováčik.

Dosah na bežnú údržbu železníc

Preto oslovili už štyri ministerstvá, aby o probléme rokovali. Rezort dopravy ho riešiť chce.

„Minister dopravy požiada hneď po návrate z dovolenky o stretnutie s premiérom. Viac informácií poskytneme po tomto stretnutí,“ spresnil plány ministra Andreja Doležala (nom. Sme rodina) vedúci oddelenia rezortu dopravy pre komunikáciu s médiami Mikuláš Virág.

Odborníci hovoria, že problém sa netýka len výstavby diaľníc. Môže mať dosah aj na bežnú údržbu na železniciach, pretože sa to týka aj dielov ako sú napríklad výhybky.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika