Vedci objavili 14 žijúcich príbuzných Leonarda da Vinciho

Veria, že im pomôžu odhaliť tajomstvá jeho geniality.

Vedci objavili 14 žijúcich príbuzných Leonarda da Vinciho
Návštevníci si prezerajú portrét renesančného génia Leonarda da Vinci na výstave pri príležitosti 500. výročia da Vinciho smrti v Ríme 2. mája 2019. Foto: TASR/AP

Vedci po desaťročí trvajúcom výskume DNA talianskeho renesančného majstra Leonarda da Vinciho objavili 14 jeho žijúcich mužských príbuzných a dúfajú, že sa im na základe toho podarí odkryť tajomstvá jeho geniality.

V utorok (6. 7.) o tom informovala spravodajská stanica Sky News.

Antropológovia plánujú sekvenovať da Vinciho DNA so zámerom „lepšie pochopiť jeho výnimočný talent prostredníctvom genetických asociácií, predovšetkým jeho vizuálnu bystrosť,“ pričom hodlajú vytvoriť i trojrozmernú podobizeň tohto vzdelanca.

Predchádzajúce výskumy opísali, ako da Vinciho kresby vtákov a vážok ukazujú jeho „nadprirodzenú“ schopnosť pozorovať rýchly pohyb, a stanovili, že to bolo vďaka kombinácii genetických čŕt a cvičenia.

Najmenej 22 nevlastných bratov

Nová rozsiahla štúdia, publikovaná vo vedeckom časopise Journal of Human Evolution, sleduje nepretržitú mužskú líniu počas 690 rokov – od jeho starého otca Micheleho, cez 21 generácií vrátane piatich rodinných vetiev, po 14 žijúcich potomkov.

Michele da Vinci sa narodil v roku 1331, jeho vnuk Leonardo v roku 1452. Hoci bol bezdetný, mal najmenej 22 nevlastných bratov.

Vedci sledujú chromozóm Y, ktorý otcovia odovzdávajú svojim synom a ktorý by mali Leonardovi nepriami potomkovia zdieľať so samotným majstrom, aj keď za vyše 20 generácií mohlo dôjsť k niekoľkým mutáciám.

Otáznik okolo pozostatkov

Porovnaním chromozómu Y súčasných mužských príbuzných s chromozómom ich predkov na starodávnych a moderných pohrebiskách by sa overila neprerušená rodová línia a zároveň by sa potvrdil Leonardov vlastný chromozómový marker Y.

Predpokladá sa, že da Vinciho pozostatky sú uložené v kaplnke paláca Amboise vo Francúzsku, ich presné umiestnenie nie je známe.

Predmetný projekt si kladie za cieľ nezvratne určiť, či pozostatky sú skutočne jeho, keďže po pohrebe v roku 1519 boli presunuté.