Na hlavný obsah

Doležal v Prešove podpísal milióny na nové trolejbusy aj výstavbu R4

Financie poputujú na východ Slovenska z eurofondov.

Doležal v Prešove podpísal milióny na nové trolejbusy aj výstavbu R4
Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) a predseda predstavenstva NDS a.s. Juraj Tlapa v Prešove pri severnom portáli cestného tunela Bikoš. Foto: TASR

Verejnú dopravu v Prešove posilní 10 nových hybridných trolejbusov. Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) podpísal v utorok (24. 8.) na východe Slovenska zmluvu o financovaní z eurofondov a nenávratnom finančnom príspevku vo výške 6,8 milióna eur.

„Práve sme podpísali zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku vo výške 6,8 milióna eur pre Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) na nákup desať parciálnych trolejbusov. Z prioritnej osi 3 v rámci existujúceho Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) podporujeme práve ekologickú verejnú osobnú dopravu. Snažíme sa čerpať eurofondy rovnako na celom Slovensku z verejnej osobnej dopravy,“ uviedol Doležal.

„Ekologickú verejnú dopravu považujem za budúcnosť mobility v mestách,“ dodal.  

Príspevok z OPII pre DPMP je vo výške 6,5 milióna eur. Spoluúčasť zo strany DPMP predstavuje približne 300 000 eur.

Prvé z 10 parciálnych – hybridných trolejbusov dostane Prešov ešte v tomto roku. Do vozového parku mestského dopravného podniku pribudnú štyri štandardné 12-metrové trolejbusy a šesť kĺbových 18-metrových trolejbusov s pomocným pohonom.

Podľa prešovskej primátorky Andrey Turčanovej sa mesto spolu s dopravným podnikom dlhodobo snažia vytvoriť atraktívnu verejnú dopravu, keďže je to „jediná cesta, ako odbremeníme cesty od množstva áut„.

„Musíme im ponúknuť alternatívy, a tou je aj ekologická doprava, ktorá je moderná a tichá,“ skonštatovala Turčanová.

Riaditeľ DPMP Martin Jaš vysvetlil, že parciálny trolejbus je iný v tom, že má možnosť jazdiť bez trolejového vedenia. Umožňuje mu to batéria, ktorá sa nabíja počas jazdy.

„Jej dojazd je 12 až 15 kilometrov, čiže naozaj ho budeme nasadzovať aj na také úseky, kde trolejové vedenie nemáme. Predpokladám, že v našom meste už nebudú trolejbusy spájať len tie najväčšie sídliská, ale že zavítajú aj do okrajových mestských častí. Samozrejme, to prispeje k zlepšeniu životného prostredia,“ dodal Jaš.

Doplnil, že nové trolejbusy nahradia staré 15- až 17-ročné dieselové autobusy.

V Prešove budú okrem nových vozidiel zrekonštruované aj trate, trolejbusové meniarne a údržbová základňa pre Trolejbusy.

Nenávratný príspevok pre R4

Minister dopravy v utorok v Prešov zároveň podpísal aj zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku z OPII vo výške viac ako 67,7 milióna eur na preplatenie časti projektu I. etapy severného obchvatu rýchlostnej cesty R4 Prešov z eurofondov.

„Financovanie I. etapy bolo naplánované zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Čo sa podarilo našim úradníkom, respektíve v kvalitnej komunikácii s Európskou komisiou sa podarilo, že 67 miliónov eur na vybraných 33 objektov bude refundovateľných ešte v rámci tohto operačného programu. Inak povedané to, čo sme mali hradiť zo štátneho rozpočtu, bude kryté z fondov Európskej únie,“ priblížil Doležal.

Severný obchvat Prešova podľa rezortu dopravy zaistí bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky v okolí mesta Prešov prostredníctvom výstavby štvorpruhovej komunikácie.

Jeho prvá etapa je vo výstavbe od roku 2019 a súčasťou 4,3-kilometrového úseku je aj tunel Bikoš.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika