Na hlavný obsah

Má prevádzka právo žiadať od zákazníkov potvrdenie o očkovaní či výsledok testu?

ÚVZ odpovedá na najčastejšie otázky.

Má prevádzka právo žiadať od zákazníkov potvrdenie o očkovaní či výsledok testu?
Na snímke čašníčka pred reštauráciou. Foto: TASR

Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR vypracoval pre prevádzkovateľov obchodov a služieb dva manuály, ktoré predstavujú a vysvetľujú protiepidemické opatrenia súvisiace s aktualizovaným COVID automatom.

„V manuáloch prevádzkovatelia nájdu odpovede na najčastejšie otázky o režimoch a kapacitných limitoch, v ktorých môžu fungovať ich podniky, služby či predajne. Nájdu v nich aj informácie o tom, ako zákazníka informovať o režime v prevádzke a ako sa má uskutočňovať kontrola dokladov zákazníkov,“ informovala RTVS v piatok (20. 8.) hovorkyňa ÚVZ SR Daša Račková.

V ktorom stupni COVID automatu sa daný okres nachádza, ako aj upresnené kapacitné obmedzenia v jednotlivých stupňoch automatu a v
závislosti od zvoleného režimu prevádzky, nájdu prevádzkovatelia na stránke korona.gov.sk.

Najčastejšie otázky

Kam oznam umiestniť?

Najvhodnejšie je umiestniť ho priamo na dvere prevádzky, aby ho
zákazníci videli ešte pred tým, ako vojdú dnu. Ďalšie oznamy možno umiestniť priamo vo vnútri prevádzky, v prípade terás pri vchode na ne.

Môžu sa režimy striedať?

Áno. Ak prevádzka vyhodnotí, že je striedanie režimu vhodné, môže ich aj
striedať. Napríklad v určité dni bude otvorená pre všetkých, v iné dni len pre
OTP. Reštaurácia si zasa v čase obeda môže zvoliť napríklad režim OTP alebo “základ” v zelených okresoch, pre večernú prevádzku reštaurácie
môže uprednostniť režim pre zaočkovaných.

Dôležité je, aby sa počas prípadnej kontroly nachádzali v prevádzke iba tie
osoby, ktoré sa v nej podľa zvoleného režimu môžu nachádzať.

Môžu zákazníci sediaci na terase použiť toaletu v interiéri?

Ak má reštaurácia toalety len v interiéri, zákazníci sediaci na terase ju môžu
použiť aj v prípade, že v interiéri je zavedený prísnejší režim, alebo prevádzka interiéru nie je povolená.

Musia však mať rúško alebo respirátor (v závislosti od farby okresu) a prejsť len na toaletu a naspäť. Nesmú sa zastavovať, objednávať si, komunikovať s ľuďmi v prevádzke a už vôbec nie konzumovať jedlá alebo nápoje.

Čo ak zákazník odmietne predložiť potvrdenie?

Povinnosťou prevádzky je vpustiť do svojich priestorov len tie osoby, ktoré spĺňajú podmienky vybraného režimu. Ak zákazník nepredloží príslušné potvrdenie a napriek tomu ho dovnútra vpustíte, vystavujete sa v
prípade kontroly riziku pokuty.

Je možné od zákazníka žiadať občiansky preukaz?

Vyhláška neudeľuje prevádzkam oprávnenie pýtať si doklady totožnosti a
nahliadať do nich. Návštevníci však môžu predložiť preukaz totožnosti dobrovoľne, za účelom overenia, či je potvrdenie skutočne vydané na jeho osobu. Ak odmietnu, na čo majú právo, prevádzka nemá povinnosť ich vpustiť do svojich priestorov.

Ak je povolený iba okienkový predaj, môže vojsť zákazník do prevádzky?

Ak reštaurácia vydáva iba jedlá zabalené so sebou, zákazník môže vojsť do prevádzky vyzdvihnúť si jedlo, avšak nie ho v prevádzke zjesť alebo si dať napríklad nápoj, kým čaká na zabalenie jedla. Netreba zabúdať na to, že v interiéroch je stále povinné prekrytie horných dýchacích ciest, teda nosenie rúška alebo respirátora.

ÚVZSR Manuál pre gastro sektor podľa COVID automatu by onlineeditori on Scribd

ÚVZSR manuál pre obchody a služby podľa COVID automatu by onlineeditori on Scribd

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko