Na hlavný obsah

Hrozí kolaps globálnych dodávateľských reťazcov?

Analytici to nevidia až tak čierne.

Hrozí kolaps globálnych dodávateľských reťazcov?
Na snímke kontajnerová loď. Foto: TASR/AP

Systému globálnych dodávateľských reťazcov hrozí kolaps. Varuje pred tým Medzinárodná lodná komora spolu s ďalšími priemyselnými skupinami. Svetovým lídrom napísali otvorený list. Podľa analytikov sa však situácia s dopravou tovarov postupne ustáli.

Šesťdesiatpäť miliónov pracovníkov v doprave po celom svete počas pandémie koronavírusu bojuje, aby sa napnuté dodávateľské reťazce rôznych firiem neroztrhli. Prežívajú karantény, cestovné obmedzenia a mnohí z nich stále čakajú na očkovanie.

Medzinárodná lodná komora v otvorenom liste vyzýva na to, aby vlády obnovili voľný pohyb týchto pracovníkov a umožnili im prednostne sa zaočkovať. Mnohí z nich v dôsledku neadekvátneho zaobchádzania hrozia hromadnými výpoveďami.

Vladimír Baláž z prognostického ústavu SAV to tak čierno nevidí. „V tej lodnej doprave v globálnom shippingu pracujú hlavne príslušníci národov rozvojových krajín. Je tam strašne veľa Pakistancov, Indov a ľudí z takýchto veľmi chudobných krajín a pochybujem, že by rušili zmluvy, lebo by jednoducho nemali z čoho žiť,“ uviedol pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko.

Aj keď je podľa ekonóma upokojenie situácie v systéme globálnych dodávateľských reťazcov behom na dlhú trať, podľa neho sa dá očakávať postupné upokojenie situácie.

„Nič netrvá naveky. Ani pandémia, ani problémy s dopravou. Oni sa postupne ustália a ten systém sa viac menej vráti do normálu. Ale bude to určite trvať a nezabúdajme, že na Vianoce je po tovaroch veľký dopyt, takže sa pravdepodobne tento problém ešte zhorší.“

Upozorňuje na to aj Medzinárodná lodná doprava, podľa ktorej sa počas tohto obdobia môže zhoršiť situácia s dodávkami potravín alebo palív, napríklad už v teraz ťažko skúšanom Spojenom kráľovstve.

Problém s dopravnými pracovníkmi môžu vyriešiť autonómne lode. Roman Calík z portálu Techbox to však považuje za hudbu budúcnosti. „Tam bude nejaký kapitán, pár ľudí, ktorí mu budú pomáhať, ktorí dajú pozor na to, aby z toho prístavu loď vykotvila. A potom tá loď môže ísť autonómne. Bude si dávať pozor na to, v akej hĺbke ako plávať na základe všetkých tých radarov,“ vysvetlil.

Problémy súčasnosti môže podľa analytika vyriešiť efektívnejšie prepojenie systémov a opätovné väčšie využitie železničnej dopravy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet