Vedci zistili, že hliník v dezodorantoch spôsobil v bunkách hlodavcov zmeny podobné rakovine

Výsledky zatiaľ nemožno vzťahovať aj na ľudí.

Ilustračné foto. Foto: ČTK/WAVEBREAK/Wavebreak Media LTD

Hliníkové soli, ktoré obsahuje väčšina dezodorantov, spôsobujú v bunkách škrečkov podobné zmeny, aké je možné pozorovať u takmer všetkých ľudských nádorov. Vyplýva to zo štúdieo ktorej informoval denník Le Monde.

Tím vedcov z Oxfordskej univerzity a švajčiarskej súkromnej nemocnice Clinique des Grangettes vystavil hliníkovým soliam bunky škrečka, vrátane buniek mliečnej žľazy. Biológ Stefan Madriota a onkológ André-Pascal Sappino zistili, že kov prenikal do buniek a spôsoboval v nich takzvanú nestabilitu genómu, ktorá patrí medzi základné znaky nádorov.

Títo vedci už skôr zistili, že myšie bunky vystavené podobnej koncentrácii hliníka ako prsné žľazy ľudí, ktorí používali dezodoranty, mutovali v agresívne nádory, ktoré sa rýchlo šírili.

„Uskutočnený výskum ukazuje, že hliník mení DNA bunky spôsobmi, ktoré sú pozorované pri karcinogénnych látkach, a potvrdzuje tak svoj karcinogénny potenciál,“ uviedli vedci v štúdii publikovanej v odbornom časopise International Journal of Molecular Sciences.

Podľa autorov štúdie by verejnosť mala brať vážne spojitosti medzi užívaním dezodorantov a nárastom rakoviny prsníka v posledných rokoch. „Viac ako 80 percent nádorov sa nachádza vo vonkajšej časti žľazy, v blízkosti podpazušia,“ povedal Sappino rozhlasovej stanici France Inter.

Vedec však uznal, že výsledky, ktoré sa preukázali pri škrečkoch a myšiach, nemožno jednoducho vztiahnuť aj na ľudí. Na stanovenie skutočnej príčinnej súvislosti medzi používaním dezodorantov obsahujúcich hliníkové soli a výskytom rakoviny prsníka u ľudí je podľa neho potrebné vykonať dlhodobé štúdie užívateľov týchto produktov.