Problém s nedostatkom autobusov v bratislavskom kraji bude vyriešený – sľubuje súkromný dopravca Arriva. Stále mu však chýbajú vodiči a situácia nebude lepšia ani od pondelka (22. 11.) Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Nina Alžbetkinová.
Arriva ukazuje prstom na Úrad pre verejné obstarávanie
Predseda samosprávy hovorí o sankciách, no súkromný dopravca oponuje, že na prípravu prevádzky nemal dostatok času a stav priebežne rieši. Zo situácie čiastočne viní aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý vraj celý proces zbytočne zdržal.
Súkromná spoločnosť Arriva hovorí, že úrad posudzoval námietky v obstarávaní príliš dlho – hoci podľa zákona lehotu neprekročil – a že to je dôvodom, pre ktorý sa im skrátil čas na riadnu prípravu prevádzky.
„Dodržiavali maximálne limity, čo im, samozrejme, zákon umožňuje, ale dostali sme sa do pozície, keď nám to nepomáhalo, ale dostalo nás to do ťažkej situácie,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Arriva László Ivan.
Úrad svoju vinu odmieta. „Vťahovanie ÚVO do tejto témy je snahou odpútať pozornosť od situácie, v ktorej sa Bratislavský samosprávny kraj (BSK) a spoločnosť Arriva nachádzajú. Zodpovednosť za súťaž má vždy verejný obstarávateľ, zodpovednosť za poskytovanie dopravnej služby je na strane úspešného uchádzača, teda spoločnosti Arriva, ktorá je za túto službu platená z verejných zdrojov,“ vyjadril sa Miroslav Hlivák, predseda ÚVO.
Samospráva od zmluvy odstúpiť nemôže
Úrad pritom ešte pred podpisom zmluvy dvíhal varovný prst a samosprávu upozorňoval, že najlacnejšia ponuka nemusí byť vždy tá najvýhodnejšia. Kraj však v odvolaní tvrdil, že uchádzač spĺňa všetky podmienky. Hneď v prvý týždeň ostrej prevádzky dopravca nevypravil zhruba tretinu liniek.
Predseda BSK Juraj Droba hovorí, že spoločnosť čakajú sankcie. A hoci hrozil aj vypovedaním zmluvy, jeho vyjadrenia sú už miernejšie a cestujúcim odkazuje, že pôvodný dopravca sa nevráti.
„Verejné obstarávanie prebehlo, vyhrala ho spoločnosť Arriva, a župa ho teraz nemôže zrušiť. Ak by sme to urobili, znamenalo by to, že 3 až 6 mesiacov by nejazdili žiadne autobusy,“ tvrdí Droba.
Bratislavský samosprávny kraj s víťazom súťaže podpísal zmluvu na 10 rokov za 330 miliónov eur. Spoločnosť Arriva však zatiaľ nevie povedať, kedy sa situácia zlepší, a či bude doprava riadne fungovať aspoň od začiatku budúceho roka. Novým vodičom ponúkajú náborový bonus 4 000 eur a 600 eur navyše, ak do spoločnosti privedú nového kolegu.