Autodopravcovia sú opäť odhodlaní štrajkovať a blokovať cesty či hraničné priechody. Žiadajú aj demisiu ministra dopravy a urýchlenú finančnú pomoc za koronakrízu. Podporujú ich aj poľnohospodári, taxikári a autobusové spoločnosti.
Spoločne tvrdia, že sa ocitli na hranici prežitia, a ak vláda a rezort dopravy situáciu nevyriešia je podľa nich možné, že podnikanie na Slovensku ukončia. Minister dopravy chce s nimi ešte rokovať. Téme sa venoval redaktor RTVS Oto Váhovský.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) má dve základné požiadavky. Prvou je spravodlivý mýtny systém, aby prerozdelenie vybraných peňazí bolo efektívnejšie a viac financií išlo do opráv a výstavby ciest. Druhou požiadavkou sú kompenzácie za koronakrízu.
Argumentujú, že aj keď mohli počas krízy pracovať, prevádzky či závody, do ktorých vozia boli zavreté, a tak im klesli tržby o viac ako polovicu. Od rezortu financií žiadajú zavedenie vratky spotrebnej dane na palivo, od ministerstva dopravy urýchlenú pomoc sektoru.
„Nie sme konkurencieschopní, vzniká situácia, že už nemáme vôbec žiadnych vodičov, pretože sa znižujú stavy v doprave. Niektorí chalani, čo mali leasing, museli vrátiť vozidlá,“ pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko to uviedol predseda UNAS Stanislav Skala.
Podpora od taxikárov
UNAS v štrajku podporuje aj iniciatíva poľnohospodárov, niektoré organizácie autobusovej dopravy a taxikári. Tí okrem finančných kompenzácií žiadajú aj novelu zákona, ktorý umožňuje koncesnú licenciu takmer zadarmo a vytvára tak možnosť jazdiť ako taxi takmer každému.
Tento zákon zmenila ešte bývalá vláda na popud vtedajšej opozície, súčasnej koalície. „Absolútne deregulovali všetky podmienky a všetky pravidlá, ktoré vtedy boli. Zrušili im skúšky odbornej spôsobilosti, znížili vek vodiča na 18 rokov a zrušili aj vek vozidla zapísaného v koncesii,“ vysvetlil Matej Krampl z Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov.
Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) by dopravcovia nemali vykopávať otvorené dvere a diskusii s nimi sa nebráni, no musí byť konštruktívna. Pripomenul, že o nový mýtny systém sa aktuálne súťaží a podmienky v budúcnosti by mali byť nastavené výhodnejšie pre štát.
„Chcú spravodlivé mýto, to chcem aj ja. Chcú nižšie sadzby, to chcem aj ja. Robíme pre to všetko. Nemôžeme vypnúť mýto, lebo si to autodopravcovia želajú, akokoľvek nespravodlivé to mýto je. Slovensko a Národná diaľničná spoločnosť by prišli o 200 miliónov eur,“ doplnil Doležal.
Protestnú blokádu hlavných ťahov pôvodne ohlásili autodopravcovia na pondelok (6. 12.), no pre prísne pandemické pravidlá a lockdown sa zatiaľ rozhodli preložiť ich na január budúceho roka.