Školy na Slovensku by mali prejsť na dištančnú formu vzdelávania. Myslí si to hlavný hygienik SR Ján Mikas. Považuje to za veľmi dôležité v situácii, keď kolabuje zdravotníctvo a keď u detí a mladých ľudí je zaznamenaná vysoká incidencia.
Vyplýva to zo stanoviska hlavného hygienika, ktoré poskytla hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR Daša Račková.
„Pri takej miere incidencie, akú dnes máme, de facto neexistujú triedy, kde nie je problém s nákazou,“ dodal s tým, že momentálne sa všetci musia sústrediť na záchranu životov a slovenského zdravotníctva. „Radi by sme mali k dispozícii riešenia, ktoré by nikoho neboleli. Také však v prípade covidu zatiaľ neexistujú.“
Chápe snahu Gröhlinga
Snahe ministra školstva Branislava Gröhling (SaS) udržať prezenčné vyučovanie čo najdlhšie rozumie. „Aj my si uvedomujeme dôležitosť prezenčnej formy vzdelávania a následkov, ktoré takéto rozhodnutie môže pre tisíce rodičov a detí znamenať,“ uviedol.
Ako povedal, deti priamo neplnia covidové lôžka v nemocnici, avšak zohrávajú významnú úlohu v mechanizme prenosu ochorenia na členov spoločnej domácnosti, ktorí ho následne môžu zanášať ďalej. „Pri viac ako 3 400 hospitalizovaných pacientoch preto musíme využiť každý dostupný a efektívny mechanizmus, aby sme šírenie ochorenia spomalili. A to okamžite,“ povedal.
Situácia je zlá
Regionálne úrady verejného zdravotníctva, ktoré rozhodli o plošnom prerušení prezenčného vyučovania vo svojich územných obvodoch, si podľa neho uvedomujú závažnosť svojich rozhodnutí. „Nerobia to len tak od boku.“
Mikas konštatuje, že situácia je zlá. „Najskôr sa z nej dostaneme vtedy, ak budeme počúvať odborníkov a rešpektovať ich rozhodnutia namiesto toho, aby sme ich spochybňovali. Akékoľvek spochybňovanie odborných názorov a rozhodnutí jednotlivých RÚVZ naprieč politickým spektrom len znižuje vážnosť a autoritu orgánov verejného zdravotníctva v očiach verejnosti a v konečnom dôsledku znižuje aj účinnosť a rešpektovanie opatrení,“ uviedol.
Epidemická situácia sa podľa neho nedá posúdiť na základe jedného faktoru a nedá sa zhrnúť do jedného čísla.