Prvé dve z piatich nových električkozubačiek s názvom Kostolík a Stredohrot sú už od pondelka (13. 12.) v ostrej prevádzke vo Vysokých Tatrách.
Riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Ján Lukáč na tlačovej konferencii uviedol, že zatiaľ jazdia na trase z Popradu na Štrbské Pleso, o niekoľko týždňov chcú spustiť prevádzku aj na ozubnicovej železnici zo Štrby.
Ide o hybridné vlaky, ktorými bude národný dopravca zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom. Pomenované boli po menej známych tatranských štítoch.
Hoci nové stroje už na tratiach Tatranskej elektrickej železnice najazdili veľa kilometrov v rámci skúšok a testovania, v pondelok (13. 12.) ráno absolvovali prvú jazdu z Popradu na Štrbské Pleso aj s cestujúcimi.
K zdržaniu prispel aj koronavírus
„V najbližších týždňoch má dôjsť ešte k ďalším legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach a následne by mali byť nasadené do prevádzky všetky vozidlá a aj na zubačkovej trati,“ doplnil Lukáč s tým, že k zdržaniu v prípade ozubnicovej železnice došlo najmä v súvislosti s výstavbou infraštruktúry a práce zbrzdila aj pandémia nového koronavírusu.
Vlaky získali nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci.
Klimatizácia aj Wi-Fi
„Maximálna rýchlosť vozidla je 80 kilometrov za hodinu. Nové vlaky majú nové technologické vymoženosti, ako sú klimatizácia, elektronická regulácia, pripojenie na wi-fi, sú tichšie, priamo vnútri vozidla sú automaty na lístky, zároveň je tu priestor pre telesne postihnutých, pre lyže aj bicykle, cestujúca verejnosť bude určite spokojná,“ ubezpečil Lukáč.
Financované sú z projektu Európskej únie – Modernizácia vozidlového parku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) pre východné Slovensko. Päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur.
Prvá zubačka začala jazdiť v Štrbe v roku 1896, prevádzkovali ju do roku 1932. V roku 1970 spustili do prevádzky novú zubačku, rozlúčili sa s ňou až vlani. Pôvodné vlaky, ktoré jazdili po tatranských tratiach ešte donedávna, nájdu využitie. Jeden vozeň vystavia na Štrbskom Plese, ďalšie dva chce ZSSK prevádzkovať v rámci historických jázd.