Na hlavný obsah

Na tatranských tratiach už jazdia dve nové elektrozubačky

Jazdia zatiaľ z Popradu na Štrbské Pleso.

Na tatranských tratiach už jazdia dve nové elektrozubačky
Na snímke nová elektrozubačka na stanici v Poprade. Foto: TASR

Prvé dve z piatich nových električkozubačiek s názvom Kostolík a Stredohrot sú už od pondelka (13. 12.) v ostrej prevádzke vo Vysokých Tatrách.

Riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Ján Lukáč na tlačovej konferencii uviedol, že zatiaľ jazdia na trase z Popradu na Štrbské Pleso, o niekoľko týždňov chcú spustiť prevádzku aj na ozubnicovej železnici zo Štrby.

Ide o hybridné vlaky, ktorými bude národný dopravca zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom. Pomenované boli po menej známych tatranských štítoch.

Na snímke nová elektrozubačka na trati pred Štrbským Plesom.

Hoci nové stroje už na tratiach Tatranskej elektrickej železnice najazdili veľa kilometrov v rámci skúšok a testovania, v pondelok (13. 12.) ráno absolvovali prvú jazdu z Popradu na Štrbské Pleso aj s cestujúcimi. 

K zdržaniu prispel aj koronavírus

„V najbližších týždňoch má dôjsť ešte k ďalším legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach a následne by mali byť nasadené do prevádzky všetky vozidlá a aj na zubačkovej trati,“ doplnil Lukáč s tým, že k zdržaniu v prípade ozubnicovej železnice došlo najmä v súvislosti s výstavbou infraštruktúry a práce zbrzdila aj pandémia nového koronavírusu.

Vlaky získali nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci.

Klimatizácia aj Wi-Fi

„Maximálna rýchlosť vozidla je 80 kilometrov za hodinu. Nové vlaky majú nové technologické vymoženosti, ako sú klimatizácia, elektronická regulácia, pripojenie na wi-fi, sú tichšie, priamo vnútri vozidla sú automaty na lístky, zároveň je tu priestor pre telesne postihnutých, pre lyže aj bicykle, cestujúca verejnosť bude určite spokojná,“ ubezpečil Lukáč.

Financované sú z projektu Európskej únie – Modernizácia vozidlového parku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) pre východné Slovensko. Päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur.

Prvá zubačka začala jazdiť v Štrbe v roku 1896, prevádzkovali ju do roku 1932. V roku 1970 spustili do prevádzky novú zubačku, rozlúčili sa s ňou až vlani. Pôvodné vlaky, ktoré jazdili po tatranských tratiach ešte donedávna, nájdu využitie. Jeden vozeň vystavia na Štrbskom Plese, ďalšie dva chce ZSSK prevádzkovať v rámci historických jázd.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny