Spoločnosť Skanska zistila v tuneli Višňové vážne nedostatky, ktoré zrejme opäť posunú aj termín dokončenia diela. Problémov je viac ako dosť, napríklad málo betónu v obale tunela, praskliny či nefunkčný odtokový systém na vodu.
Keďže podmienkou financovania z európskych peňazí je práve termín dokončenia do roku 2023, vynárajú sa otázky, kto stavbu zaplatí. Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Oto Váhovský.
Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) tvrdí, že stavbu preveruje aj polícia a preto sa k situácii a zisteniam nového zhotoviteľa vyjadrovať nemôže. Financovanie však podľa neho ohrozené nie je, pretože projekt dostal aj nenávratnú eurofondovú investíciu.
„Suma, ktorú máme na túto stavbu z eurofondov je nižšia než tá, ktorú potrebujeme na dostavbu, čiže tú sumu určite vyčerpáme. Problém bude, že budeme potrebovať nájsť prostriedky na zvyšné náklady, ale to sme vedeli už pri podpise zmluvy so Skanska, lebo časť eurofondov odčerpalo združenie Salini-Dúha,“ vysvetlil minister.
Viac problémov?
Riaditeľ výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák konštatuje, že pri výmene zhotoviteľa pri tak masívnom projekte boli nedostatky rizikom, s ktorým museli predstavitelia štátu a národnej diaľničnej rátať.
Podľa Palčáka je dôležitá výsledná kvalita a bezpečnosť tunela bez ohľadu na termín dokončenia a peniaze. Aktuálny stav sa podľa neho ovplyvniť nedá.
„Ak sa zistí, že problémov je tam oveľa viac, tak na jednej strane je ohrozený termín, na druhej strane to bude viac stáť. Potom, samozrejme, môžu nastať problémy s financovaním, ale to sa dá len všetko skonštatovať. Nič iné sa urobiť nedá,“ spresnil Palčák.
Na otázku, kto je zodpovedný za tento stav, odpovedal, že diel zodpovednosti nesie jednak ten, kto stavbu staval predtým, čiže združenie Salini Impregilo a Dúha. Ale aj ten, kto stavbu prevzal, čiže stavebný dozor. Dodal, že ak štát zaplatil za niečo, čo je nekvalitné alebo nedokončené, mal by to riešiť arbitrážny súd.