Na hlavný obsah

Za služby na pošte si ľudia priplatia, ceny stúpnu zhruba o štvrtinu

Slovenská pošta si od toho sľubuje skvalitnenie služieb.

Za služby na pošte si ľudia priplatia, ceny stúpnu zhruba o štvrtinu
Ilustračná foto zo Slovenskej pošty. Foto: RTVS

Od januára si na pošte ľudia priplatia – zdražejú listy aj balíky. Dôvodom je modernizácia poštových služieb, ceny energií aj snaha štátneho poštového kolosu o konkurenciu pre iné doručovateľské služby.

Návrh nových cien ešte musí odobriť štátny regulačný úrad. Ceny by mali stúpnuť zhruba o štvrtinu. Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Oto Váhovský.

Tri roky bez zmeny

Slovenská pošta si od vyšších cien sľubuje skvalitnenie svojich služieb, ale najmä vyrovnanie sa konkurencii. Argumentuje, že ceny svojich služieb nemenili tri roky a na trhu s poštovými službami dominuje posielanie balíkov, nie listov ako v minulosti.

Problémom je aj nárast miezd v národnom hospodárstve, či skokové zdraženie energií a iných komodít, spresňuje hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.

„Cieľom je upraviť tarify na úroveň porovnateľných komerčných služieb – predovšetkým v poštovom platobnom styku a v doplnkových službách balíkového segmentu,“ uviedla.

Nepopulárny, no nevyhnutný krok

Hlavný akcionár pošty, ministerstvo dopravy, vníma zvýšenie cien služieb ako nepopulárny, no nevyhnutný krok k lepším službám.

„Ak chceme jednoducho po dlhých desaťročiach zvýšiť kvalitu poštových služieb, komfort zákazníkov a vôbec celé fungovanie Slovenskej pošty, bez istého zvýšenia cien to nepôjde,“ vysvetlil hovorca rezortu Ivan Rudolf.

O zvýšení cien musí rozhodnúť Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Ten vydal zatiaľ predbežné stanovisko, že celú vec posúdi.

„Prvoradým je zohľadnenie plnenia záväzkov z medzinárodných dohôd a zníženie dosahu na samotných užívateľov poštových služieb, a to úpravou indexu rastu cien podliehajúcich regulácii,“ uviedol v správe.

Úrad v správe doplnil, že ceny poštových služieb stanovuje formou maximálnej ceny, teda ceny, ktorú poskytovateľ nesmie prekročiť, ale v odôvodnených prípadoch môže službu dokonca poskytovať aj za nižšiu cenu.

Definitívne stanovisko by mal k celej situácii vydať v januári. Pošta navrhuje zvýšiť ceny tuzemských služieb o takmer štvrtinu a medzinárodných o 13 %.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika