Na hlavný obsah

Manéver zbabelého kapitána si vyžiadal 32 obetí. Z luxusnej lode Costa Concordia sa stal vrak

Vinník opustil loď medzi prvými.

Manéver zbabelého kapitána si vyžiadal 32 obetí. Z luxusnej lode Costa Concordia sa stal vrak
Stroskotanie výletnej lode Costa Concordia. Foto: TASR/AP

Na loď v Stredozemnom mori sa upierala pozornosť verejnosti po celom svete. Vo štvrtok (13. 1.) uplynulo od momentu, kedy narazila do útesu a následne stroskotala luxusná loď Costa Concordia, presne 10 rokov.

Písal sa 13. január 2012, keď o 21.45 h narazila do útesu asi 300 metrov od ostrova Giglio pri pobreží južného Toskánska, loď, ktorá vyplávala v ten istý deň o 19.00 h z prístavu Civitavecchia pri Ríme na sedemdňovú výletnú plavbu po Stredomorí.

Na boku 290 metrov dlhej a 35 metrov širokej lode, ktorej stavba vyšla zhruba na 450 miliónov eur, vznikla asi 70-metrová trhlina, cez ktorú čoskoro natiekla do strojovne voda, čo spôsobilo výpadok prúdu. Hodinu po náraze hlásila pobrežná stráž, že loď uviazla na plytčine, čo kapitán Francesco Schettino najprv poprel. Až o štvrťhodinu neskôr oznámil, že nariadil evakuáciu.

Na palube bolo 4 229 osôb, z toho 3 216 turistov z šesťdesiatky krajín – najviac Talianov (989) a Nemcov (asi 570). Nehoda si vyžiadala 32 životov. Poslednú obeť sa podarilo nájsť až začiatkom novembra 2014. Išlo o pozostatky čašníka, ktoré uviazli na palube lode pod prevrhnutým nábytkom.

Považoval sa za obeť systému

Zodpovednosť za stroskotanie niesol práve kapitán Schettino, ktorý sa odchýlil od kurzu a priblížil loď k brehu manévrom nazývaným inchino – tým niekedy výletné lode rozsvietenými svetlami a sirénami zdravia obyvateľov ostrova. On sám seba však vnímal ako obeť.

„Nekonal som dostatočne rozhodne, keď sa loď dostala príliš blízko brehu. Bola to banálna nehoda, pri ktorej zlyhala medziľudská komunikácia. Podarilo sa mi však loď otočiť, a preto narazila iba bokom. Som obeťou celého systému,“ vyhlásil po nehode.

Talianov v tom čase tiež pobúrila informácia, že za rozhovor, ktorý poskytol, zinkasoval 50 000 eur. Pozostalí dostali pritom kompenzáciu len 12 000 eur.

https://twitter.com/JEREMYSONG750/status/1481250300074008579

Kapitán, ktorý opustil loď medzi prvými

Schettina po nehode zatkli a pol roka strávil v domácom väzení, dostal aj výpoveď pre zanedbanie služobných povinností. Súd s kapitánom sa začal v júli 2013. Počas procesu vyšlo najavo, že v osudnú chvíľu s ním na mostíku bola moldavská tanečnica Domnica Cemortanová, s ktorou mal „aféru“. Tá ale vypovedala, že jej prítomnosť kapitána nijako nerozptyľovala.

Potápajúcu sa loď navyše Schettino opustil medzi prvými, hoci ako kapitán mal byť tým posledným, kto z paluby odíde. V médiách si preto vyslúžil prezývku „zbabelý kapitán“.

Schettinovi hrozilo až 26 rokov väzenia. Vo februári 2015 ho odsúdili na 16 rokov, dostal aj päťročný zákaz velenia lode a doživotný zákaz výkonu verejnej funkcie. Rozsudok potvrdil taliansky odvolací súd v máji 2016 a o rok neskôr aj taliansky najvyšší súd.

Ďalšie tresty

Už v júli 2013 odsúdili päť zamestnancov lodnej spoločnosti Costa Crociere na tresty od 18 do 34 mesiacov – kormidelníka lode, krízového manažéra spoločnosti a troch dôstojníkov posádky. Všetkých odsúdili za mnohonásobné zabitie z nedbanlivosti, palubní dôstojníci a kormidelník navyše za spôsobenie havárie plavidla z nedbanlivosti.

Vrak lode vytiahli v polovici septembra 2013. V júli 2014 potom kedysi veľkolepé plavidlo dorazilo po štvordňovej ceste do talianskeho Janova na zošrotovanie.

Poslednú plavbu absolvovala loď v septembri 2016. Dovtedy robotníci odstraňovali zariadenie vnútorných priestorov, potom sa loď vydala na asi štyri kilometre dlhú cestu z jednej časti prístavu v Janove do druhej.

Trvala niekoľko hodín a vrak ťahalo päť remorkérov. Pre túto akciu prístav uzavreli pre všetku prevádzku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet