Na hlavný obsah

Vzdelávanie dostane novú podobu, Gröhling predstavil reformu vzdelávacieho programu

Dokument mieri do pripomienkového konania.

Vzdelávanie dostane novú podobu, Gröhling predstavil reformu vzdelávacieho programu
Na snímke zľava minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS), riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) Miroslava Hapalová, výskumný a vývojový zamestnanec ŠPÚ pre inovácie v predškolskej a elementárnej pedagogike Petra Fridrichová a zamestnanec sekcie predprimárneho a základného vzdelávania ministerstva školstva Péter Urbán. Foto: TASR

Vzdelávanie žiakov základných škôl čaká zmena, minister školstva Branislav Gröhling (SaS) vo štvrtok (13. 1.) predstavil nový štátny vzdelávací program, ktorý ide do pripomienkového konania pre odborníkov, učiteľov i žiakov.

Na dokumente pracovalo 300 odborníkov, ktorých rezort školstva neoslovil priamo, ale cez verejnú výzvu. „Mohol sa pričiniť každý, kto splnil kritériá,“ povedal minister.

Dokument dostal názov Vzdelávanie 21. storočia a za hlavné body si zobral kritické myslenie, digitálne zručnosti, flexibilitu a orientáciu v možnostiach súčasného sveta. Väčšia pozornosť sa má upriamiť na žiaka, ktorý by mal nadobudnúť aj zmysel pre etické správanie a zodpovednosť. Program by sa mal plne implementovať do škôl od roku 2026, prvé školy ho však budú používať už v septembri 2023.

Zmena v učive a vo výučbe je dôležitá, žiaci sa teraz učia veľa poznatkov, ale nevedia ich použiť v praxi a prepájať,“ uviedol Gröhling. Dodal, že tento problém sa ešte viac preukazuje počas pandémie, keď dezinformáciám podliehajú aj mladí ľudia.

Informácie, ktoré sa žiaci naučia, by mali byť užšie prepojené medzi jednotlivými predmetmi. „Stáva sa, že na fyzike sa žiaci učia vypočítať objem telesa, ale vzorec sa majú naučiť až na matematike v budúcom ročníku,“ konštatoval.

Chcú dosiahnuť priemer OECD

Ako informovala riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) Miroslava Hapalová, jedným z cieľov programu je v horizonte desiatich rokov dosiahnuť výsledky v meraní PISA na úrovni priemeru krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

Meranie PISA skúma matematickú, čitateľskú a prírodovednú gramotnosť žiakov, tí slovenskí v ňom dlhodobo dosahujú podpriemerné výsledky. Pri meraní v roku 2018 Slovenská republika dosiahla napríklad v čitateľskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, pričom priemer krajín OECD bol 487 bodov.

Hapalová priblížila, že pri tvorbe programu sa odborníci inšpirovali programami krajín ako Fínsko, Švédsko, Estónsko, Slovinsko, ale aj Česká republika či Poľsko. Novinkou bude zlúčenie vzdelávacích programov 1. a 2. stupňa základných škôl do jedného.

Učiteľom budú v zmenách pomáhať mentori

Aby sa učitelia ľahšie vyrovnali so zmenami, na ich podporu postupne vznikne 40 regionálnych centier. Tie budú distribuovať pomocné materiály, organizovať školenia, no poskytnú aj pomoc prostredníctvom individuálneho mentoringu, informoval Péter Urbán zo sekcie predprimárneho a základného vzdelávania ministerstva školstva.

Mentormi budú podľa Urbánových slov pedagógovia z jednotlivých regiónov, ktorí dobre poznajú reálie svojich okresov. Pracovať budú na polovičný úväzok ako učitelia, druhú polovicu pracovného času sa budú venovať mentoringu.

Pilotné centrá ministerstvo spustilo v Martine a Rožňave, v každom zo 40 centier by malo byť v priemere 10 mentorov. Prvé vzniknú už v septembri tohto roku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko