Na hlavný obsah

Na obnovu mostov treba ročne 30 miliónov eur, rezort financií zatiaľ nevie garantovať peniaze

Doležal verí, že štát financie vyčlení.

Na obnovu mostov treba ročne 30 miliónov eur, rezort financií zatiaľ nevie garantovať peniaze
Na snímke minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Foto: TASR

Ministerstvo financií (MF) SR zatiaľ nevie garantovať vyčlenenie financií na rekonštrukciu mostov, pretože sa ešte nespustil proces rozpočtovania na budúce roky. Uviedol to v piatok (11. 2.) na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Pripustil však, že teraz je dôležité spustiť prípravu a peniaze budú potrebné neskôr. Verí, že štát financie na mosty do rozpočtu na rok 2023 vyčlení.

Doležal priblížil, že absolvoval rokovanie na MF, na ktorom sa rozprávali aj o potrebe financovania rekonštrukcie mostov. „Náš návrh, ako riešiť túto situáciu, spočíval v tom, že my z nášho rozpočtu spustíme projektovú prípravu na odstránenie havarijnej situácie tých najhorších mostov už v tomto roku, to znamená, že spustíme obstarávanie, začneme robiť projektovú dokumentáciu.“

„A žiadali sme MF, aby nám prisľúbilo financovanie na roky 2023, 2024 alebo ideálne na nejakých desať rokov, že by sme podpísali memorandum alebo záväzne vyčlenili prostriedky na mostný program,“ opísal minister.

Dôležitá je podľa Doležala príprava

Rezort financií podľa neho momentálne nevedel nič garantovať, lebo nie je spustený proces rozpočtovania na nasledujúce roky. Zdôraznil však, že je dôležité spustiť prípravu. „My nepotrebujeme peniaze teraz, my teraz potrebujeme spustiť projektovú dokumentáciu, prípravu. Tie peniaze budeme potrebovať v roku 2023,“ skonštatoval Doležal.

Na zvrátenie zlého stavu mostov je podľa neho potrebných 30 miliónov eur ročne. „Ak budeme robiť 30 miliónov eur každý rok, to je niekoľko desiatok mostov, možno 40, 50 mostov podľa veľkosti, samozrejme, tak do desiatich rokov tento stav môžeme zvrátiť,“ tvrdí minister dopravy.

Zároveň dodal, že na vládu ide budúci týždeň aktualizovaný harmonogram cestnej infraštruktúry, kde sú zahrnuté aj mosty a ich rekonštrukcie. Podotkol, že keď vláda schváli tento materiál, MF tam má úlohu vyčleniť peniaze na mosty v rámci možností rozpočtu.

Z 1 700 mostov na cestách prvej triedy bolo v roku 2011 v troch najhorších kategóriách zlý, veľmi zlý a havarijný stav zhruba dvesto mostov, v roku 2021 ich už bolo šesťsto.

„Veľká časť mostov sa postavila v 50., 60. rokoch minulého storočia, odvtedy s tým nikto nič nerobil. Nám to padá na hlavu teraz. Desaťročia kašleme na tú situáciu a bude trvať desaťročia, kým sa dostaneme do normálneho stavu,“ dodal Doležal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika