Na hlavný obsah

Podvodníkov pribúda a využívajú nové triky. Odborník radí všímať si detaily

Polícia upozorňuje, aby ľudia neposkytovali svoje osobné údaje.

Podvodníkov pribúda a využívajú nové triky. Odborník radí všímať si detaily
Ilustračné foto. Foto: ČTK

Podvodníkov, ktorí sa snažia okradnúť ľudí o peniaze pribúda. Páchatelia využívajú nielen staré – overené triky, ale aj nové, ktoré na prvý pohľad vyzerajú presvedčivo.

Nie všetci podvodníci píšu skomolenou slovenčinou, niektorí sú ústretoví a na prvý pohľad je ťažké zistiť či ide o podvod. Odborník ľuďom odporúča všímať si pri prevodoch aj detaily a neplatiť vopred.

Polícia zase upozorňuje na to, aby ľudia nikomu neposkytovali žiadne zo svojich osobných údajov.  Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Simona Beňová.

Policajti sa s podvodmi stretávajú denne

Bratislavskí policajti sa s podvodmi stretávajú denne. Hovorca krajskej polície Michal Szeiff opisuje kuriózny prípad 22-ročného muža.

„Prišiel mu e-mail, v ktorom bolo uvedené, že vyhral dva milióny eur v americkej lotérii, avšak musí zaplatiť určitú finančnú čiastku vo viacerých transakciách v tzv. kódoch. Postupne mladý muž tieto transakcie uhrádzal. Celkovo tak prišiel o takmer 9 000 eur.“

S podvodníčkou sa stretla aj študentka Lucie, ktorá predávala mikrofón cez internetový portál bazoš.sk. Cez WhatsApp sa s ňou spojila žena pod prezývkou Ela. Navrhla jej, že po tovar pošle kuriéra, ktorého však musí zaplatiť predávajúca.

Tvrdila, že ide o bežný postup a peniaze sa študentke vrátia spolu s platbou za tovar, a tak jej poslala falošný link.

„Myslela som si, že je to nejaká nová možnosť. Po otvorení to odo mňa pýtalo údaje o karte, čo som zadala, lebo tam bola suma, za ktorú som predávala mikrofón. Po potvrdení mala byť pripísaná na môj účet,“ hovorí poškodená.

Keď jej prišla SMS, že zostatok, ktorý zadala, jej odchádza z účtu, prehodila peniaze na podúčet, čím ich zachránila.

Časté sú aj telefonické podvody

Okrem internetových podvodoch sú časté aj telefonické. Podvodníci pri nich často využívajú najrôznejšie príbehy o lekároch, vnukoch alebo zamestnancoch banky.

Ondrej Kubovič, špecialista spoločnosti ESET na digitálnu bezpečnosť, hovorí, že žiadna banka nebude svojmu klientovi proaktívne telefonovať a pýtať údaje.

Pri bazároch si zase treba dávať pozor na zahraničné čísla a podozrivé linky. Horšie je to pri e-mailoch.

„Existujú aj útočníci, ktorí dokážu aj otvorenie e-mailu alebo nejakej prílohy v e-maile využiť na to, aby vás nainfikovali ďalším škodlivým kódom. Potom, keď budú mať vo vašom počítači niečo nainštalované, tak môžu páchať ďalšiu neplechu,“ hovorí.

Federal Trade Commision v najnovšej správe upozorňuje, že len vďaka sociálnym sieťam zarobili podvodníci v roku 2021 zhruba 770 miliónov dolárov.

Podarilo sa im okradnúť viac ako 95 000 ľudí, čo je osemnásťkrát viac ako v roku 2017.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál