Viac ako tretina žiakov bola jeden alebo viackrát svedkom šikanovania a takmer každý šiesty žiak bol obeťou šikanovania. Vyplýva to zo záverov Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI).
Problematiku šikanovania a klímy na základných a stredných školách sleduje ŠŠI od školského roku 2010/2011.
V priebehu tohto obdobia ŠŠI problematiku šikanovania sledovala na 1 136 základných a 310 stredných školách prostredníctvom dotazníka, ktorý rozdali 31 256 žiakom základných a 12 304 žiakom stredných škôl.
Šikana bola prítomná v každej škole
„Výsledkom našich zistení je, že šikanovanie bolo v rôznych podobách prítomné v každej škole a má takmer stabilný charakter. Viac ako tretina žiakov bola jeden alebo viackrát svedkom šikanovania a takmer každý šiesty žiak bol obeťou šikanovania,“ píše ŠIŠ v tlačovej správe.
Z výsledkov dotazníkov taktiež vyplynulo, že 33 % šikanovaných žiakov sa nikomu neodvážilo zdôveriť. Ak sa zdôverovali s nepríjemným zážitkom, tak najmä rodičom, triednym učiteľom a spolužiakom.
Ochranu a pomoc u výchovného poradcu a koordinátora prevencie, úlohou ktorých je zaistiť pre každého žiaka bezpečné prostredie, žiaci nehľadali.
Najčastejšie ide o psychické ponižovanie
Za najčastejšie sa vyskytujúce prejavy šikanovania žiaci označili psychické ponižovanie (urážanie, vysmievanie sa, zastrašovanie, nadávky).
Na druhom mieste boli telesné útoky (napádanie, bitka, kopanie, týranie), s ktorými mal skúsenosť takmer každý šiesty žiak.
Z odpovedí žiakov taktiež vyplynulo, že agresori šikanovali svoje obete najčastejšie počas prestávky v triede, na chodbe či na toalete, a to aj napriek zabezpečenému pedagogickému dozoru či nainštalovaným videokamerám na chodbách škôl.
K šikanovaniu však často dochádza aj mimo priestorov školy.
Školy v prevencii zaostávajú
Z dotazníkov súčasne vyplynulo, že vzájomný vzťah medzi učiteľmi a žiakmi neposkytoval 75 % žiakov pocit istoty a psychického bezpečia.
Až 37 % škôl vytváraniu primeraných podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní nevenovalo dostatočnú pozornosť a tieto školy nerealizovali monitoring prevencie a odhaľovania negatívnych javov v správaní žiakov a príznakov šikanovania.