Poznáme vinníka medzinárodného incidentu. Za samovoľný pohyb nákladného vlaku z Košíc do Maďarska môže rušňovodič. Potvrdilo to vyšetrovanie. Na železniciach už nepracuje. Vlaková súprava prešla začiatkom roka svojvoľne 25 kilometrov.
Problém nastal už na začiatku jazdy. Rušňovodič pripevnil rušeň aj na koniec vlaku. Nechal ho naštartovaný. Chybou bolo, že brzdu v ňom mal vypnúť, avšak nechal ju v jazdnej polohe.
„Čo znamená, že rušeň stále dopĺňal straty vzduchu do priebežného potrubia vlaku,“ vysvetlila hovorkyňa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Silvia Kuncová.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Po príchode do stanice Barca pri Košiciach bolo treba predný rušeň odpojiť a zaradiť na koniec vlaku. Ide o štandardný postup. Rušňovodič preto vlak zabrzdil a lokomotívu odpojil. Brzdí sa tak, že sa zníži tlak vzduchu.
„Na konci vlaku však zostal rušeň, ktorý v priebehu krátkej doby doplnil stratu vzduchu v priebežnom potrubí, čím prišlo k odbrzdeniu súpravy a k jej následnému samovoľnému pohyb,“ dodala Kuncová.
Približne 1 500-tonový kolos sa zastavil až v Maďarsku. Nikto sa nezranil. Rušňovodič s 30-ročnou praxou po incidente absolvoval psychotest a skúšku odbornej spôsobilosti. Úspešne prešiel. So zamestnávateľom sa však dohodol na ukončení spolupráce.