Na hlavný obsah

Nový mýtny systém môže priniesť viacero výhod, hlásia rezort dopravy či motoristi

Autodopravcovia veria, že peniaze pôjdu do infraštruktúry.

Nový mýtny systém môže priniesť viacero výhod, hlásia rezort dopravy či motoristi
Ilustračné foto premávky na diaľnici. Foto: RTVS

Slovensko by od jesene mohlo využívať medzinárodný systém mýta, pretože štát otvára trh aj pre zahraničných prevádzkovateľov. Hľadá tak riešenie na problém s výberom poplatkov od budúceho roka, keďže súčasná zmluva s firmou Skytoll sa skončí v decembri.

Podľa európskej legislatívy však štát musí mať aj vlastný národný mýtny systém. Ministerstvo dopravy verí, že hotový bude na jar budúceho roka. Novú možnosť vítajú aj dopravcovia. Dúfajú však, že peniaze, ktoré štát na mýte vyberie investuje naspäť do infraštruktúry.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.

Ušetrené peniaze

Slovensko je posledná krajina v Európe, ktorá umožní medzinárodný systém mýta – tzv. EETS. Služba funguje na podobnom princípe ako mobilní operátori a roaming v zahraničí.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) vďaka tomu krajina ušetrí pri obstarávaní nového mýta desiatky miliónov eur. Samotná implementácia systému bude stáť 6 miliónov eur a spustiť by sa mohol od septembra.

„Kupujeme to do vlastníctva. Budeme k tomu vlastniť zdrojové kódy a budeme môcť tento modul naďalej využívať. Ktokoľvek, kto požiada, bude môcť byť zapojený do tohto nášho medzinárodného mýtneho modulu. Nateraz máme rozrokovaných dvoch, troch až štyroch možných poskytovateľov,“ priblížil.

Výhody pre vodičov, zmeny chceli dlho

Podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Jaroslav Ivanec hovorí, že výhody budú čerpať najmä vodiči.

„Predovšetkým nové služby, nové výhody, žiadne zvýšenie cien. Neprináša to zvýšenie mýta. Naopak, otvára to cestu k rokovaní možno o znížení týchto mýtnych sadzieb. Pretože naozaj platí, že mýto bude efektívnejšie. Teda aj menej nákladové,“ ozrejmil.

Motoristický novinár Alexander Štefuca pripomína, že po zmenách volali dopravcovia roky.

„To, čo bolo kedysi na začiatku, že sme videli naozaj na tých záberoch z interiérov nákladných vozidiel, že mali obsypané to čelné sklo tými OBU jednotkami, tak toto by sa vlastne malo práveže úplne skončiť.“

Podľa šéfa spoločnosti Česmad Pavla Piešťanského sa firmám uľaví najmä pri vystavovaní faktúr. „Vodiči nebudú musieť riešiť separátne jednotku pre Slovensko, ale budeme mať tú jednotku, s ktorou jazdíme trebárs do Čiech alebo Rakúska.“

Peniaze do infraštruktúry?

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) dúfa, že peniaze, ktoré sa ušetria na novom výbere mýta pôjdu naspäť do ciest.

„My už dneska vidíme, ako máme rozbité cesty. Ako máme cesty prvej triedy rozbité a aj mosty sú v dezolátnom stave. Takže my by sme fakt potrebovali teraz momentálne nastaviť tak vysoko tú latku, aby sa tie peniaze vrátili späť do infraštruktúry,“ povedal predseda UNAS Stanislav Skala.

Doteraz firma Skytoll získala z jedného eura vybraného na mýte približne 48 centov. Rezortu dopravy sa to už podarilo čiastočne zraziť a po novom by sa náklady spojené s prevádzkou mali znížiť na 11 centov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál