Na hlavný obsah

EÚ zriaďuje „koridory solidarity“ pre vývoz ukrajinských agrovýrobkov do sveta

Zabezpečia aj dovoz humanitárnej pomoci.

EÚ zriaďuje „koridory solidarity“ pre vývoz ukrajinských agrovýrobkov do sveta
Na snímke klas pšenice. Foto: TASR

Európska komisia (EK) vo štvrtok (12. 5.) predstavila súbor opatrení na pomoc Ukrajine s vývozom poľnohospodárskych výrobkov do sveta. Ide o súčasť širšej reakcie EÚ ako prejav solidarity s Ukrajinou čeliacej ruskej agresii.

Komisia pripomenula, že v reakcii na inváziu Ruska na Ukrajine a jeho blokádu ukrajinských prístavov sa ukrajinské obilie a iné agrovýrobky nemôžu dostať na miesta, kam boli určené.

Zabezpečia vývoz aj dovoz

Táto situácia ohrozuje globálnu potravinovú bezpečnosť. V dôsledku toho vznikla naliehavá potreba zriadiť alternatívne logistické trasy s využitím všetkých relevantných druhov dopravy.

Exekutíva EÚ stanovila akčný plán na zriadenie „koridorov solidarity“, ktoré majú zabezpečiť, aby Ukrajina mohla vyvážať obilie. Zároveň, ale zabezpečia aj dovoz tovaru, ktorý potrebuje, počnúc humanitárnou pomocou až po krmivá a hnojivá.

S pomocou infraštruktúry EÚ musí za menej ako tri mesiace opustiť Ukrajinu 20 miliónov ton obilia. Uviedla to eurokomisárka pre dopravu Adina Valeanová.

„Je to obrovská výzva, a preto je nevyhnutné skoordinovať a zoptimalizovať logistické reťazce, zriadiť nové trasy a pritom v najvyššej možnej miere zabrániť prekážkam,“ opísala situáciu.

Problémom je šírka rozchodu koľají

Podľa jej slov sa opatrenie EK týka núdzových riešení, ale aj strednodobých a dlhodobých opatrení. Tie sú zamerané na lepšiu integráciu ukrajinskej infraštruktúry do infraštruktúry EÚ a na ich lepšie prepojenie.

Komisia upozornila, že na ukrajinskej strane, na hraniciach medzi Ukrajinou a krajinami EÚ, čakajú tisíce vagónov a nákladných áut, aby ich vybavili.

Priemerný čas čakania je pre vagóny 16 dní a na niektorých hraničných priechodoch to môže byť až 30 dní. Ďalšie obilie, ktoré pripravili na vývoz uskladnili v ukrajinských silách.

Jedným z problémov je odlišná šírka rozchodu železničných koľají. Ukrajinské vagóny nie sú kompatibilné s väčšinou železničných sietí v EÚ, preto väčšinu tovaru musia preložiť na nákladné autá alebo vagóny, ktoré vyhovujú koľajniciam v EÚ.

Komisia chce odstrániť tieto prekážky a vytvoriť koridory solidarity.
    

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet