Na hlavný obsah

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov narástol

Ukázal to prieskum pre potravinársku komoru.

Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov narástol
Ilustračná snímka potravín. Foto: TASR

Podiel slovenských potravín v obchodoch dosiahol v roku 2022 úroveň 42,3 %. To je medziročný nárast o 0,9 %. Vyplýva to z prieskumu vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode. Potravinárska komora Slovenska (PKS) ho aj v tomto roku uskutočnila prostredníctvom agentúry Go4insight.

Dlhodobé merania od roku 2011 podľa PKS ukazujú, že podiel vystavenia slovenských potravín do roku 2017 permanentne klesal (37,2 %). Až v roku 2018 začal postupne opäť rásť. Podiel vystavených slovenských výrobkov rastie kontinuálne piaty rok za sebou s priemerným ročným nárastom o 1 %.

Podľa prieskumu majú najvyššie zastúpenie slovenských potravín už tradične reťazce COOP Jednota (55,2 %). Nasledujú predajne Fresh (50,4 %) a CBA (49,5 %). Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl (32,6 %). Jediný Lidl si však svoj podiel vystavených výrobkov v komparácii s minulým rokom polepšil o 5 %.

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (73 %), vody a minerálky (64 %), víno, pivo a mliečne výrobky (52 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci kategórií oleje (12 %), cukrovinky nečokoládové (13 %), konzervované produkty (19 %) a cukrovinky čokoládové (22 %).

Zo 16 sledovaných kategórií sa v roku 2022 zaznamenal nárast v 11 kategóriách. Najvýraznejší v kategórii mlieka, mliečnych výrobkov, cestovín a nečokoládových cukroviniek (+3 %). Mierny pokles zaznamenali mäsové výrobky (-1 %).

Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Banskobystrickom kraji (48 %). Nasleduje Prešovský kraj (47 %) a Žilinský kraj (46 %), najnižší podiel majú Trnavský kraj (35 %) a Bratislavský kraj (36 %).

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko