Na hlavný obsah

Obžalovaní za zrútenie mosta v Janove, pri ktorom zomrelo 43 ľudí, sa postavili pred súd

Proces môže trvať aj viac ako rok.

Obžalovaní za zrútenie mosta v Janove, pri ktorom zomrelo 43 ľudí, sa postavili pred súd
Časť diaľničného mosta Morandi v talianskom moste sa v roku 2018 zrútila. Foto: TASR/AP

V Taliansku sa začal proces v prípade pádu janovského mosta Morandi, ktorý si pred štyrmi rokmi vyžiadal viac ako 40 mŕtvych, 600 ľudí prišlo o bývanie.

Talianske médiá očakávajú, že ostro sledovaný súd s takmer 60 obžalovanými potrvá viac ako rok. Maximálnym trestom pre viacerých obvinených môže byť 15-ročné väzenie. Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Soňa Weissová.

Most Morandi, ktorý spájal talianske vnútrozemie s francúzskou riviérou, visel 45 metrov nad jednou z priemyselných štvrtí Janova. V auguste 2018 sa počas silnej búrky zrútil. Na sociálnych sieťach sa po tragédii objavili videá z momentu, ako sa 200-metrový úsek prepadol.

Niekoľko minút pred pádom mosta po ňom prešiel kamionista Maurizzio Pinnazi. Pred štyrmi rokmi v relácii RTVS K veci vysvetľoval, že cestujúci mali šťastie v nešťastí.

„Našťastie sa to odohralo v období sviatku Ferragosto, kedy je väčšina Talianov na dovolenke. V meste je teda prázdno a cesty sú v porovnaní s inými obdobiami poloprázdne. V tú hodinu, kedy sa to odohralo, býva tento úsek plný kamiónov,“ vysvetlil Pinnazi.

Obavy z prejazdu

Mnoho ľudí vrátane Maurizzia sa po moste bálo jazdiť, takmer neustále ho opravovali. Okamžite sa preto začalo špekulovať o technickom stave konštrukcie a aj o tom, že sa šetrilo na jeho opravách. „Áno, jednoznačne. Most sa stále triasol. Vibroval vždy, keď som po ňom išiel,“ doplnil Pinnazi.

Za spadnutie mosta prokuratúra obžalovala 59 ľudí vrátane bývalých úradníkov z ministerstva dopravy a manažérov spoločností, ktoré most prevádzkovali a opravovali. Prokuratúra ich obviňuje, že sa o stavbu dostatočne nestarali a pri jej opravách šetrili.

Dnes stojí na mieste nový most, ktorý postavili za rok a pol, čo tiež vzbudzuje obavy. Hlavný inžinier nového mosta Francesco Poma na stanici France24 priznal, že mali rekordne krátky čas na jeho stavbu. Na dostavbu však tlačili, pretože chceli zašiť ranu blízkych obetí aj miestnych obyvateľov.

Nehoda však ranu zasadila podľa denníka The Guardian aj niekdajšej hrdej inžinierskej histórii Talianska a dôvere, že Taliani zvládli kľúčovú stavebnú technológiu, ktorou je betón.

Pád mosta Morandi v Janove otvoril otázku kvality talianskych cestných konštrukcií. Aj toho, v akom stave sú, či ako sa opravujú, respektíve neopravujú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál