Rýchlosťou 160 kilometrov vedia aktuálne jazdiť vlaky len na úseku Bratislava- Žilina. Železnice Slovenskej republiky sa už niekoľko rokov snažia, aby takto mohli jazdiť na celej severnej trati z hlavného mesta do Košíc. Projekt modernizácie trate v úseku Poprad- Vydrník dokonca počíta s ešte väčšou rýchlosťou, až do 180 kilometrov za hodinu.
Vlaky majú v tomto úseku ušetriť približne 6 minút. Verejné obstarávanie chcú železnice vyhlásiť ešte tento mesiac (júl 2022). Rovnako vyhlásia súťaž v prípade elektrifikácie trate medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným, či pre rekonštrukciu úseku Šaštín stráže- Kúty.
„Predpokladané hodnoty zákaziek však nebudeme pred vyhlásením verejného obstarávania zverejňovať. Železnice Slovenskej republiky využívajú všetky možnosti na financovanie modernizácie tratí z prostriedkov európskych fondov, keďže prostriedky z vlastných zdrojov sú dlhodobo nízke,“ tvrdí Barbora Šugarová z komunikačného oddelenia železníc.
Rekonštrukciou by si v najbližšom období mala prejsť aj stanica v Krompachoch. Budú sa tu modernizovať aj výhybky na trati.
Miriam Švikruhová z ministerstva dopravy pripomína, že ministerstvo pri rozvoji železničnej infraštruktúry postupuje podľa Harmonogramu prípravy a výstavby: „Medzi pripravované projekty v harmonograme patrí napríklad modernizácia trate Prievidza- Jelšovce, dispečerizácia na trati Prešov-Strážske, ale aj niekoľko revitalizácií tratí, ako Bratislava- Senec, Bratislava- Kvetoslavov či Krásno nad Kysucou- Čadca.„
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.
Na projekte sa dá ušetriť
Potrebu rekonštrukcie tratí si uvedomujú aj analytici Útvaru hodnoty za peniaze. Pri trati Bánovce nad Ondavou- Humenné však kritizujú, že železnice nezapracovali niektoré ich odporúčania.
Na projekte za viac ako 200 miliónov eur by sa podľa analytika Rastislava Farkaša dalo ušetriť rozdelením projektu do troch častí: „Podľa nás na to priestor existuje, keďže zhotoviteľ, ktorý zákazku vyhrá, tak či tak musí naprojektovať rekonštrukciu koľají na úseku Bánovce-Strážske. V rámci toho môže tiež upraviť nástupištia, tak ako to odporúčame.“
Ušetriť by sa podľa neho dalo aj na skrátení nástupiští na 300 metrov, či vynechaní niektorých zastávok v úseku Bánovce na Ondavou- Strážske, s ktorými v budúcnosti nepočíta ani národný Plán dopravnej obslužnosti.