Na hlavný obsah

Vlaky budú jazdiť na východnom Slovensku rýchlejšie

Budú dosahovať rýchlosť až 180 kilometrov za hodinu.

Vlaky budú jazdiť na východnom Slovensku rýchlejšie
Na ilustračnej snímke vlaková súprava ZSSK. Foto: TASR

Rýchlosťou 160 kilometrov vedia aktuálne jazdiť vlaky len na úseku Bratislava- Žilina. Železnice Slovenskej republiky sa už niekoľko rokov snažia, aby takto mohli jazdiť na celej severnej trati z hlavného mesta do Košíc. Projekt modernizácie trate v úseku Poprad- Vydrník dokonca počíta s ešte väčšou rýchlosťou, až do 180 kilometrov za hodinu.

Vlaky majú v tomto úseku ušetriť približne 6 minút. Verejné obstarávanie chcú železnice vyhlásiť ešte tento mesiac (júl 2022). Rovnako vyhlásia súťaž v prípade elektrifikácie trate medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným, či pre rekonštrukciu úseku Šaštín stráže- Kúty.

„Predpokladané hodnoty zákaziek však nebudeme pred vyhlásením verejného obstarávania zverejňovať. Železnice Slovenskej republiky využívajú všetky možnosti na financovanie modernizácie tratí z prostriedkov európskych fondov, keďže prostriedky z vlastných zdrojov sú dlhodobo nízke,“ tvrdí Barbora Šugarová z komunikačného oddelenia železníc.

Rekonštrukciou by si v najbližšom období mala prejsť aj stanica v Krompachoch. Budú sa tu modernizovať aj výhybky na trati.

Miriam Švikruhová z ministerstva dopravy pripomína, že ministerstvo pri rozvoji železničnej infraštruktúry postupuje podľa Harmonogramu prípravy a výstavby: „Medzi pripravované projekty v harmonograme patrí napríklad modernizácia trate Prievidza- Jelšovce, dispečerizácia na trati Prešov-Strážske, ale aj niekoľko revitalizácií tratí, ako Bratislava- Senec, Bratislava- Kvetoslavov či Krásno nad Kysucou- Čadca.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.

Na projekte sa dá ušetriť

Potrebu rekonštrukcie tratí si uvedomujú aj analytici Útvaru hodnoty za peniaze. Pri trati Bánovce nad Ondavou- Humenné však kritizujú, že železnice nezapracovali niektoré ich odporúčania.

Na projekte za viac ako 200 miliónov eur by sa podľa analytika Rastislava Farkaša dalo ušetriť rozdelením projektu do troch častí: „Podľa nás na to priestor existuje, keďže zhotoviteľ, ktorý zákazku vyhrá, tak či tak musí naprojektovať rekonštrukciu koľají na úseku Bánovce-Strážske. V rámci toho môže tiež upraviť nástupištia, tak ako to odporúčame.“

Ušetriť by sa podľa neho dalo aj na skrátení nástupiští na 300 metrov, či vynechaní niektorých zastávok v úseku Bánovce na Ondavou- Strážske, s ktorými v budúcnosti nepočíta ani národný Plán dopravnej obslužnosti.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál