Na hlavný obsah

Výstavbu diaľnice z Košíc po ukrajinské hranice možno urýchli konflikt na Ukrajine

Stúpa dopyt po vývoze obilia.

Diaľnicu z Košíc po ukrajinské hranice možno urýchli konflikt na Ukrajine. Stúpa dopyt po vývoze obilia, aj iných tovarov a kapacity slovenských priechodov nestačia. Ministerstvo dopravy priznáva, že do infraštruktúry na východe krajiny je potrebné investovať. Národná diaľničná spoločnosť už vysúťažila novú štúdiu na prípravu diaľnice.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Viktória Macková.

Košický kraj má najmenej diaľnic

Košický kraj má najmenej diaľnic aj rýchlostných ciest. Doprava sa však zahusťuje a diaľnica na Zemplín chýba. Výstavbu odsúvalo aj to, že chýbal jej projekt. Posledná štúdia spred 8 rokov je už neaktuálna a NDS musela vysúťažiť novú.

V týchto dňoch začínajú na nej pracovať. Štúdiu za vyše 700 000 eur zaplatia z eurofondov, vyhodnocovať má úsek od Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou. Hotová ma byť do roka.

„Posúdi, čo je najefektívnejšie a najekonomickejšie riešenie pre východné Slovensko,“ vysvetlil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko.

Štúdia by mala vyhodnotiť aj to, či bude lepšie postaviť diaľnicu, rýchlostnú cestu, alebo rozšíriť cestu prvej triedy. Primátor Michaloviec Viliam Záhorčák však hovorí, že pre región je prínosnejšia diaľnica.

„Nie je potrebné ustupovať z požiadavky na diaľnicu, pretože je to iný typ komunikácie s vyššou pridanou hodnotou,“ hovorí.

Doteraz to nebolo prioritou

Dopyt po diaľnici potvrdili aj podnikatelia. „Koľko firiem tu chcelo prísť a neprišlo kvôli diaľnici. Veľa firiem ktoré tu boli, tak odišli do Košíc. Kde je cesta tam je život,“ uviedol člen združenia Diaľnica na Zemplín Ján Kerekeš.

Diaľnica od Košíc po Ukrajinu nebola doteraz prioritou. No situácia na Ukrajine môže výstavbu 70 kilometrového úseku urýchliť. Potvrdil to štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.

„Dnes je potrebne dodávať obilie z Ukrajiny a vidíme že naša kapacita je veľmi obmedzená. Musíme do nej čo najviac investovať. Nedá sa všetko len cez železnicu, ale musíme dobudovať cestnú infraštruktúru, preto aj D1 na východe získava strategický význam,“ povedal.

Vypracovanie štúdie je prvým krokom pri výstavbe. Podľa odhadov by mohlo ísť o jeden z najlacnejších úsekov, keďže ide hlavne o rovinu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny