Na hlavný obsah

Charles Rolls bol priekopníkom dopravy na kolesách aj vo vzduchu

S Frederickom Henrym Royceom založili automobilovú značku Rolls-Royce.

Charles Rolls bol priekopníkom dopravy na kolesách aj vo vzduchu
Na snímke motoristický a letecký nadšenec Charles Rolls (vľavo) a Henry Royce. Foto: ČTK/PA

Od narodenia Charlesa Rollsa, priekopníka v oblasti motorizmu, letectva a balónového letectva, ktorý spolu s Frederickom Henrym Royceom založil legendárnu britskú automobilovú značku Rolls-Royce uplynie v sobotu (27. 8.) 145 rokov.

Charles Stewart Rolls sa narodil 27. augusta 1877 v Londýne vo Veľkej Británii v aristokratickej rodine. Po absolvovaní prípravnej školy študoval v rokoch 1891 až 1894 na chlapčenskej internátnej škole Eton College v Etone, mestečku pri Windsore.

Následne od roku 1895 študoval na Trinity College na Cambridgskej univerzite. Tam v roku 1898 získal titul v oblasti mechanickej a aplikovanej vedy. To v tom čase pre dieťa patriace k aristokratickej triede nebolo také bežné.

Svoj vzťah k novému, rýchlo sa rozvíjajúcemu motoristickému športu prejavil už na univerzite. V októbri 1896 odišiel do francúzskej metropoly Paríža, aby si odtiaľ priviezol za 225 libier (približne 270 eur) kúpený ojazdený Peugeot Phaeton s výkonom 3,75 konských síl. Vďaka tomu sa stal jedným z prvých majiteľov motorového vozidla v Británii.

V rozvoji automobilizmu videl budúcnosť

Jeho prvá cesta na automobile viedla z Londýna do Cambridgeu a následne z Cambridgeu domov do Monmouthshireu vo Walese. Charles Rolls videl v rozvoji automobilizmu budúcnosť. Jeho náklonnosť k malým európskym vozidlám, ich oprave v servise bola taká silná, že ho známi prezývali „Dirty Rolls“ (špinavý Rolls).

Prvé oficiálne automobilové preteky absolvoval vo Francúzsku v roku 1899. Vtedy na pretekoch Paríž – Boulogne skončil na francúzskom vozidle Panhard & Levassor, s výkonom osem konských síl, na štvrtom mieste.

V roku 1900 sa zúčastnil slávnych britských automobilových pretekov One Thousand Mile Trial. Vtedy dosiahol v rýchlostných skúškach s vozidlom Panhard, s výkonom 12 konských síl, najlepší čas.

V roku 1903 bol účastníkom medzinárodných automobilových pretekov Paríž – Madrid (Španielsko). Počas svojho života sa zúčastnil viacerých európskych automobilových pretekov. Považovali ho za najrýchlejšieho waleského automobilového pretekára. Traduje sa, že práve kvôli nemu zmenili aj rýchlostný limit na cestách zo štyroch na dvanásť míľ za hodinu.

Stretnutie Charlesa Rollsa a Henryho Fredericka Roycea

Vzťah k automobilom vyústil do založenia spoločnosti CJ Rolls a Co. Cez ňu od roku 1902 predával francúzske a belgické automobily a motory. O dva roky neskôr, 4. mája 1904 došlo v hoteli Midland v britskom Manchestri k historickému a osudovému stretnutiu Charlesa Rollsa s Henrym Frederickom Royceom.

Výsledkom ich stretnutia bolo zlúčenie ich firiem a založenie spoločnej firmy v roku 1906 s názvom Rolls-Royce Ltd. Royce bol v rámci spoločnosti zodpovedný za veci, týkajúce sa dizajnu a konštrukcie vozidiel. Rolls garantoval väčšinu finančných prostriedkov a obchodno-spoločenské konexie vo svete politiky, aristokracie a médií.


Spoločnosť Rolls-Royce zaznamenala už od svojho začiatku veľký úspech. Za ten vďačila vo veľkej miere aj marketingovým schopnostiam svojho technického riaditeľa Charlesa Rollsa. Koncom roku 1909 odstúpil z funkcie, ostal riaditeľom „bez kresla“, čo mu umožnilo venovať sa jeho ďalšej záľube – letectvu.

Zaľúbil sa do letu balónom

Rolls sa po stretnutí s bratmi Wrightovcami zaľúbil do balónového lietania (absolvoval vyše 170 vzletov balónom), ale aj lietadlového lietania. Bol tak nielen britským priekopníkom lietania ako takého, ale v roku 1903 sa stal zakladajúcim členom britského Kráľovského aeroklubu (Royal Aero Club) a bol v tom čase len druhou osobou v Británii, ktorá vlastnila leteckú licenciu.

Ako prvý človek na svete prekonal 2. júna 1910 let bez prestávky z Británie do Francúzska a späť, ponad kanál La Manche.

Ako prvá britská obeť leteckej havárie (a v tom čase jedenásta na svete) prišiel o svoj život 12. júla 1910 vo veku 32 rokov v tesnej blízkosti letiska Hengistbury v britskom prímorskom rekreačnom sídle Bournemouth. Príčinou nešťastia bolo odlomenie zadnej časti jeho lietadla Wright Flyer a jeho následný pád na zem.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet