Dcérska spoločnosť Google, firma Jigsaw, spustí budúci týždeň na Slovensku, v Poľsku a Českej republike kampaň zameranú na boj proti dezinformáciám o ukrajinských utečencoch.
Psychológovia z britských univerzít v Cambridgei a Bristole v spolupráci s firmou Jigsaw vytvorili 90-sekundové klipy. A to s cieľom „naočkovať“ ľudí proti škodlivému obsahu na sociálnych sieťach, informovala v stredu (24. 8.) agentúra Reuters.
Klipy, ktoré budú bežať v reklamných slotoch na YouTube, Twitteri, TikToku i Facebooku, majú za cieľ pomôcť ľuďom rozpoznať emocionálnu manipuláciu a hľadanie obetných baránkov v titulku správy.
„Keď ľuďom poviete, čo je pravda a čo je lož, mnohí sa o tom budú hádať. Avšak môžete predvídať techniky, ktoré sa použijú pri šírení dezinformácií. Ako napríklad v prípade ukrajinskej krízy,“ povedal Jon Roozenbeek, hlavný autor správy o výskume, na ktorom je kampaň založená.
Kampaň v spolupráci s miestnymi mimovládnymi organizáciami, overovateľmi faktov, akademikmi a odborníkmi na dezinformácie bude trvať jeden mesiac.
„Uvažujeme o tom ako o pilotnom pokuse. Takže nie je absolútne žiadny dôvod, prečo by sa tento prístup nemohol rozšíriť do ďalších krajín,“ povedala vedúca výskumu v Jigsaw Beth Goldbergová.
„Poľsko sme vybrali, pretože má najviac ukrajinských utečencov,“ dodala. Česko a Slovensko pritom môžu byť užitočné príklady pre zvyšok Európy.