Proti zmenám v pripravovanom grafikone vznikla ďalšia petícia. Viac než 7 000 podpisov odovzdali na ministerstve financií starostovia obcí z Trnavského kraja. Namietajú, že pre zmeny prídu občania o ranné spoje do práce a z vlakov presadnú naspať do áut. Analytici, ktorí grafikon posudzovali si za návrhom naďalej stoja.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Braxatorová.
Krabica plná podpisov, jeden starosta, jedna primátorka a jeden kandidát na predsedu samosprávneho kraja. Tak v piatok (12. 8.) vyzerala situácia pred ministerstvom financií. Primátorka Leopoldova Terézia Kavuliaková si myslí, že nový rozpis vlakových spojov neprinesie zmenu k lepšiemu. A aj keď sa nezmení počet vlakov, ktoré v úseku premávajú, v rannej špičke už nebudú premávať tak často.
„Teraz nám chodí každú pol hodinu nejaký rýchlik do Leopoldova. Po novom pôjde každú hodinu. Veľa ľudí chodí do Bratislavy. Nie sú to len občania Leopoldova, ale aj občania Hlohovca, ktorí sem prídu na železničnú stanicu. Nechajú si tu auto, nasadnú do vlaku a odvezú sa do Bratislavy alebo do Trnavy. Toto je v súlade s koncepciou zaparkuj a choď,“ povedala.
Do práce sa ráno nemusia dostať ani zdravotníci či železničiari
Starosta obce Borský Mikuláš Robert Macek dodáva, že o ranný spoj do práce prídu aj zdravotníci či železničiari.
„Ľudia, ktorí sa majú do Trnavy dostať na šiestu, sa nebudú mať ako načas dostať do práce, ak vlak posunú o hodinu,“ uviedol.
Analytik Útvaru hodnoty za peniaze Matej Petroci priznáva, že vo výnimočných prípadoch cestujúci prídu o spoj v rannej špičke. Ale ľudia budú mať aj naďalej adekvátne spojenie. Ide napríklad o cestujúcich z Bernolákova a Ivanky pri Dunaji.
„Dnes majú tri vlaky za hodinu. Po novom budú mať dva vlaky. Tie tri vlaky sú však preplnené. Po novom sa vlaky oddelia. Cestujúci z Bernolákova a Ivanky (pri Dunaji) budú mať osobitné osobné vlaky. Cestujúci z Galanty a Nových Zámkov budú cestovať vlakmi REX, ktoré budú po novom rýchlejšie,“ vysvetlil.
Šéf inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej pripomína, že rýchliky nemajú slúžiť na dopravu na krátke trate. Nový grafikon by tak mohol zefektívniť rozmiestnenie vlakov a priniesť na kratšie úseky novšie vlaky.
„Pre zle zorganizovaný grafikon ich doteraz nemohli použiť na mnohých iných tratiach, kde namiesto starých osobných 30- či 40-ročných vagónov budú mať moderné súpravy,“ vysvetlil.
Ministerstvá dopravy a financií sa vzácne zhodli, že za námietkami sú blížiace sa voľby.