Na hlavný obsah

Rozhodnutie o víťazovi mýtneho tendra sa odďaľuje

Úrad pre verejne obstarávanie nariadil diaľničiarom preskúmať víťaznú ponuku.

Rozhodnutie o víťazovi mýtneho tendra sa odďaľuje
Ilustračné snímka -premávka na diaľnici. Foto: RTVS

Do súťaže na dodanie mýtneho systému sa zapojili tri firmy. Víťaznú ponuku podala sesterská firma súčasného dodávateľa. Na poslednom mieste skončil ružinovský Data system, ten sa však s námietkou proti výsledku obrátil na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Tvrdí, že ponuka víťazného CzechTollu bola podhodnotená. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) preto musí opäť preskúmať cenové ponuky oboch úspešnejších uchádzačov a požiadavky na predmet zákazky.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Braxatorová.

Príliš nízka cenová ponuka

Podľa ÚVO sa mali diaľničiari zaoberať tým, prečo je cenová ponuka taká nízka. „Inštitút mimoriadnej nízkej ponuky slúži práve na ochranu verejného obstarávateľa pred ponukami uchádzačov, ktoré by s ohľadom na cenu predstavovali riziko, že dodávateľ nebude schopný za ponúknutú cenu zákazku splniť,“ vysvetľuje hovorkyňa úradu Janka Zvončeková.

Európsky súdny dvor v minulosti rozhodol , že je potrebné vysvetliť neobvykle nízku cenu v prípade, ak ponuka uchádzača nedosahuje 75% predpokladanej hodnoty zákazky. Ponuka CzechTollu dosahuje podľa Data Systemu polovicu predpokladanej hodnoty.

NDS podľa uznesenia preverovala či CzechToll vyčíslil všetky výdaje a aj firma potvrdila, že suma je dostatočná. „Kontrolovaný považuje požiadavku na vylúčenie úspešného uchádzača z dôvodu nesplnenia požiadaviek na predmet zákazky, za vecne nepodložené a vykonštruované,“ píšu v uznesení.

NDS: Nejde o porušenie legislatívy

Na ďalšiu výčitku ÚVO upozorňovala aj nadácia Zastavme korupciu. Xenia Makarová vysvetľuje, že 70 percent nového mýtneho systému nedodá štátu predbežný víťaz CzechToll, ale úplne iná firma.

„Väčšinu kľúčových častí dodáva tretia firma. Môže to znamenať obídenie podmienky širokej licencie. Mysleli, že by sa malo exaktnejšie zadefinovať ako budú garantovať dodržanie širokej licencie,“ vysvetľuje Makarová.

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že všetky nedostatky sa dajú odstrániť.

„Nejde o žiadne porušenie príslušnej legislatívy, na základe ktorého by ÚVO čo i len zvažoval zrušenie riešeného verejného obstarávania,“ ozrejmila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Mýtny systém na Slovensko od roku 2010 prevádzkuje firma SkyToll. Zákazku dostala za prvej vlády Smeru, po tom, čo troch ďalších uchádzačov zo súťaže vylúčili.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál