Na hlavný obsah

Banky apelujú na obozretnosť seniorov

Podľa odborníkov je dôležitá medzigeneračná komunikácia.

Počet finančných podvodov na starších ľuďoch pribúda. Odborníci pripomínajú dôležitosť medzigeneračnej spolupráce. V praxi to znamená, aby blízki komunikovali so seniormi a poučili ich o nástrahách. Podľa prieskumu tak robí len zlomok ľudí.

„K ohrozeným ľuďom patria predovšetkým izolovaní, osamelí alebo chorí ľudia,“ vysvetľuje výskumníčka Ústavu sociálnej a behaviorálnej medicíny na Lekárskej fakulte UPJŠ Zuzana Katreniaková.

Pozrite si celú reportáž RTVS:

Kým v roku 2020 polícia evidovala 267 podvodov na starších, od začiatku tohto roka ich je takmer 300. Skutočné číslo však môže byť oveľa vyššie. K opatreniam preto pristúpili aj banky. Začali preškolovať svojich zamestnancov.

„Ak majú podozrenie na tzv. senior podvod, snažia sa vysvetliť klientovi, že je pravdepodobne obeťou podvodu. Banka následne kontaktuje políciu,“ informoval Radomír Adamkovič z oddelenie prevencie podvodov vo VÚB banke.

„Banka má svoje interné mechanizmy, ktoré podozrivé typy účtov detekujú a v prípade, že klient chce zrealizovať platbu práve na takýto typ účtu, tak ho telefonicky kontaktuje a upozorňujeme,“ vysvetlila hovorkyňa Poštovej banky Lenka Kalafut Lendacká.

Výskumníčka Katreniaková apeluje na rodiny, aby so staršími ľuďmi viac komunikovali. Podľa prieskumu jednej z bánk to však aktívne robí len približne 10 % Slovákov. 

Zároveň odporúča seniorom, aby si zvyšovali finančnú gramotnosť, napríklad aj na univerzitách tretieho veku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko