Na mierny pokles cien palív z leta môžeme zabudnúť. Ceny benzínu a nafty opäť rastú. Od januára bude podľa analytikov zdražovanie pohonných látok ešte výraznejšie.
K zvýšeniu cien palív prispeli najmä krajiny vyvážajúce ropu a ich spojenci. Dohodli sa, že od novembra znížia ťažbu ropy o 2 milióny barelov denne. Toto rozhodnutie okamžite zvýšilo ceny na burze.
„Nevylučujeme, že ceny benzínov sa prehupnú cez euro 80. A výrazné zdraženie by sa mohlo týkať nafty, tá by mohla ísť cez euro 90 a možno ešte aj vyššie,“ tvrdí analytik J&T banky Stanislav Pánis.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Niektoré firmy zmenili technológie a namiesto plynu, budú kúriť naftou. Nafta bude vzácnejšou, a teda aj drahšou. Pánis podotkol, že podstatnú časť nafty sme dovážali práve z Ruska a Bieloruska. Ak sa dodávky od decembra vypnú, trh bude „našponovaný.“
„V rámci Slovenska nevyužívame v tomto momente najnižšiu možnú spotrebnú daň, tak ako odporučila Európska únia. Nezdaňujme teraz vyššou sadzbou ako je tá minimálna. Ak by sme išli na najnižšiu spotrebnú daň, vedeli by sme cenu nafty znížiť o 3,8 centa,“ podotkol prezident združenia ČESMAD Pavol Piešťanský.
Minister financií Igor Matovič (OĽANO) tvrdí, že spotrebné dane sa dajú znížiť. Rezort má informovať o všetkých opatreniach, na ktorých sa v koalícii dohodnú.
Prísľub o nižšej spotrebnej dani z minulého mesiaca minister financií zatiaľ nesplnil. Cestní dopravcovia ministrove argumenty o výpadku viac ako 100 miliónov eur neprijali. Oslovili totiž vlastných analytikov.
„Vyrátali, o koľko štát prichádza pri vodičoch, ktorých nemáme, na odvodoch a dani z príjmu. Vyšlo nám to, že pri 12-tisícoch vodičoch, ktorí chýbajú by sme vedeli ročne priniesť do rozpočtu 94 miliónov eur,“ vysvetlil Piešťanský.
Zatiaľ čo teraz sa ceny palív dvíhajú postupne, od nového roka nás čaká ich skokové zdražovanie.