Na hlavný obsah

ČESMAD zatiaľ považuje rokovanie s ministrom dopravy za úspešné

V prípade neúspechu naďalej nevylučuje štrajk.

ČESMAD zatiaľ považuje rokovanie s ministrom dopravy za úspešné
Ilustračná snímka kamiónu. Foto: Unsplash

Autodopravcovia majú za sebou prvé vyjednávacie kolo s ministerstvom dopravy o ich lepších podmienkach. Od vlády žiadajú efektívnejší výber mýta, zníženie spotrebnej dane z motorových palív, či ďalšiu úpravu cestnej dane.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD je pripravené v prípade neúspechu začať so štrajkom. Oproti minulosti ho chcú organizovať samostatne, teda bez Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Predseda UNAS však vyzýva na spoločný postup.

Rokovania o lepších podmienkach pre vodičov v cestnej doprave boli so súčasnou vládou už niekoľkokrát. Splnenie podmienok však vláda odložila najprv pre pandémiu a neskôr pre vojnu na Ukrajine. Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.

ČESMAD tvrdí, že už nemôžu čakať. Dôležité pre nich je najmä zníženie spotrebnej dane z motorových vozidiel, či zrušiť zdaňovanie vreckového pre vodičov. Prezident združenia Pavol Piešťanský sa s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (nom. Sme rodina) stretol už tento týždeň. Rokovania sú podľa neho na dobrej ceste.

„Dohodli sme sa, že k niektorým detailom, ktoré od nás požaduje ministerstvo, ako sú napríklad dosahy na štátny rozpočet, pripravíme analýzy. Do konca týždňa by sme ich mali mať k dispozícii,“ vysvetlil.

Ďalšie stretnutie môže podľa neho byť na budúci týždeň. Rezort dopravy pripomína, že viaceré z ich podmienok spadajú pod rezort financií. Ten už v minulosti urobil analýzu jednotlivých opatrení. Tvrdí, že mnohé z nich nie sú efektívne.

„V prípade zavedenia mechanizmu vrátenia spotrebnej dane z motorovej nafty by pomoc autodoprave predstavovala necelé štyri eurocenty na jeden liter motorovej nafty,“ skonštatovala z tlačového oddelenia ministerstva financií Michaela Lovásová.

Dodala, že to rezort nepovažuje za „nástroj, ktorý by výrazne zlepšil konkurencieschopnosť slovenských autodopravcov“.

Prípadný štrajk bez UNAS

V prípade, že sa nepodarí vyrokovať vodičom lepšie podmienky, je ČESMAD pripravený na ďalšie štrajky. Nechcú už však blokovať hlavné cestné trasy, ako to urobili v minulosti.

S ministerstvom dopravy zatiaľ rokujú samostatne. Predseda UNAS Stanislav Skala však vyzýva na „spoločný postup“.

UNAS kritizuje, že sa ministerstvu nepodarilo dotiahnuť do konca hľadanie nového prevádzkovateľa mýta. Štát tak na ďalších 12 mesiacov uzavrel zmluvu so súčasnou spoločnosťou Skytoll. Skala tvrdí, že o tejto situácií má v najbližšom čase rokovať priamo s ministerstvom.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál