Vedci hlásia pokrok v liečbe Alzheimerovej choroby, liek má ale aj vedľajšie účinky

Prichádza nová éra v liečbe Alzheimerovej choroby.

Po dokončení klinických testov lieku lecanemab vedci veria, že prichádza nová éra v liečbe Alzheimerovej choroby. Foto: Unsplash

Po dokončení klinických testov lieku lecanemab japonskej firmy Eisai a americkej spoločnosti Biogen vedci veria, že prichádza nová éra v liečbe Alzheimerovej choroby. Podľa štúdie liek spomaľuje o 27 percent úbytok kognitívnych funkcií u pacientov s neurodegeneratívnym ochorením. A to v prípade ak sa podáva v rannej fáze ochorenia. Odborníci ale upozornili tiež na jeho niekedy závažné vedľajšie účinky.

Počas klinickej štúdie vedci 18 mesiacov sledovali zdravotný stav takmer 1 800 pacientov, kontrolná skupina dostávala placebo. Liek lecanemab je protilátková terapia, ktorá odstraňuje zhluky bielkoviny známej ako beta-amyloid, ktoré sa hromadia v mozgu ľudí s Alzheimerovou chorobou.

Prvé závery obe firmy zverejnili už v septembri, kompletné výsledky sa v utorok (29. 11.) objavili v odbornom časopise New England Journal of Medicine.

Pri chorobe sa v mozgu hromadia bielkoviny

„Ide o prvý liek, ktorý poskytuje skutočnú možnosť liečby pre ľudí s Alzheimerovou chorobou,“ povedal Bart De Strooper, riaditeľ britského Inštitútu pre výskum demencie. „Hoci sa zdá, že klinické prínosy sú trochu obmedzené, možno očakávať, že budú zreteľnejšie, ak bude liek podávaný po dlhší čas,“ dodal De Strooper.

Pri Alzheimerovej chorobe sa v mozgu postupne abnormálne hromadia dve kľúčové bielkoviny, beta-amyloid a tau-proteín. To spôsobuje odumieranie mozgových buniek a zmenšovanie mozgu. To vedie k strate pamäti a rastúcej neschopnosti vykonávať každodenné úlohy.

Alzheimerovou chorobou vo svete trpí viac ako 40 miliónov ľudí, čo predstavuje zhruba dve tretiny všetkých prípadov demencie.

Profesor John Hardy, jeden z popredných svetových výskumníkov, ktorí pred 30 rokmi stáli pri zrode celej myšlienky zamerať sa na beta-amyloid, vyhlásil, že ide o „historický objav“. „Sme svedkami začiatku liečby Alzheimerovej choroby,“ povedal Hardy podľa stanice BBC.