Po skončení obmedzení v dôsledku pandémie cestovné kancelárie opäť ponúkajú tradičné zájazdy. Niektoré si však vo svojich obchodných podmienkach vyhradili právo jednostranne zvýšiť cenu zájazdu.
„Zvyšovanie, alebo teda upravovanie cien je väčšinou v súvislosti s palivom, tzv. palivovými príplatkami,“ vysvetlil prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA) Roman Berkes.
Za tohtoročnú sezónu evidujú cestovné kancelárie nárast cien zájazdov v priemere 50 eur na osobu. Vlani len niečo okolo 10 eur.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Expert na cestovanie tvrdí, že sa takéto prípady vyskytujú najmä v malých cestovných kanceláriách. Stabilnejší a „väčší hráči“ sa podľa neho cenové výkyvy snažia eliminovať inak.
V prípade, že výsledná suma stúpne o viac ako osem percent, spotrebiteľ má právo od kúpnopredajnej zmluvy odstúpiť. Združenie na ochranu práv spotrebiteľov (ZNOPS) však upozorňuje, že cestovné kancelárie v mnohých prípadoch na vôľu objednávateľa odstúpiť od zmluvy reagujú ťažkopádne. Často potrebujú práve pomoc ZNOPSu.
Berkes podotýka, že aby odstúpenie od zmluvy sedelo pravidlami kancelárie. Tie sa uvádzajú vo všeobecných zmluvných podmienkach cestovných kancelárií. Cestovná kancelária musí o navýšení ceny zájazdu informovať najneskôr 20 dní pred odjazdom.